Pius
Jag är ursur på en affär som jag handlar nästan alla mina kläder hos. En dyr affär dessutom.

De har även nätförsäljning och i vanliga fall brukar jag undvika att handla via nätet men i det här fallet handlade det om två snygga mattor på rea. Men nog sjutton kunde det gå fel alltid. De skickade två mattor, men FEL mattor. De jag fick kostade 160 kr mindre än de jag skulle haft och betalat för.

Så jag ringer och berättar om felet. Får jag någon ursäkt, ånej, vi ska åtgärda felet var svaret jag fick. Eftersom jag inte litade på företaget så mailade jag och bad dem skicka mig skriftligt på detta. Efter några timmar fick jag ett mail med samma ord som personen jag pratat med sagt, fick jag någon ursäkt, ånej.

Ska det vara så himla svårt att be om ursäkt när man gjort fel ranting.gif När jag själv gör fel så ber naturligtvis om ursäkt, det är självklart tycker jag. Man måste ju försöka bevara kundens förtroende, men det verkar då inte denna firma begripa. Så jag är sur. Tyvärr så har de snygga kläder men aldrig i livet att jag ska köpa via nätet igen. När de inte lyckas med två mattor så tror jag inte de lyckas bättre med kläder.

Sådärja, nu har jag fått gnälla av mig. blush.gif

Pius
Kat
Jag tror att väldigt många människor i allmänhet har svårt för att be om ursäkt, inte bara anställda på företag.
Kanske är det så att många innerst inne känner det som att de tappar ansiktet om de ber om förlåtelse?
Jag har märkt att många inte heller kan ta emot en ursäkt helhjärtat, utan måste trycka till lite extra bara för att de kan.
Jag tycker mig se det överallt.
Kanske är vi innerst inne bara väldigt arga?
Rosmarin
Ja visst är detta en väldigt konstig och tråkig tendens!?

Jag blir också ledsen och förvånad varje gång detta händer mig. Personligen ber jag gärna om ursäkt när jag har fel eller om jag har sårat någon. Detta är naturligt beteende för mig.

I Frankrike finns det ett ordspråk som säger "Qui s’excuse s’accuse" (=Den som ber om ursäkt anklagar sig själv, och innebär ju i princip just vad Kat skriver i ovanstående inlägg). Detta säger mycket om många fransmäns ofta arroganta attityd tycker jag. Alla är inte sådana naturligtvis och som tur är.
HelenJ
Jag har jobbat med kundservice i många år på flera olika företag. Ofta har jag fått ta emot klagomål från irriterade kunder som inte blivit nöjda med sin leverans, eller att den ev blivit försenad. Jag ber alltid om ursäkt å företagets vägnar, ibland tar jag t o m på mig skulden själv även om jag inte varit inblandad överhuvudtaget. Det har hänt att mitt företag inte alls varit skyldiga till felet som hänt, ändå ersätter vi kunden. Det viktiga är att kunden blir nöjd och känner att vi bryr oss. Ofta har det hela faktiskt slutat med extra försäljning och en mycket nöjd kund, och det enda det har kostat mig har varit några minuter av min tid och att jag svalt stotlheten.

Men jag märker själv att just kundservice blir mindre och mindre viktigt - särskilt bland de större företagen som har mer eller mindre monopol. För dem är det nog inte så viktigt med nöjda kunder som kommer tillbaka.
Netha
Tråkigt nog så verkar det bli allt vanligare att man inte ber om ursäkt.
Det gäller inte bara vid "affärskontakter" utan även i samhället i övrigt.sad.gif

Ingrid Zon3
Kanske är det så, men jag tror att enda sättet att ändra på det är att "sprida ringar på vattnet" och själv bete sig som man önskar att andra ska göra.

Var med om en episod på pendeltåget häromdagen. Det vällde på folk på centralen och ett sällskap med bl.a. en äldre dam och de var väldigt påstridiga om att en ung tjej skulle flytta på sig för att den äldre damen skulle få sitta. Det hade tjejen inga som helst avsikter att göra. Innan de ens börjat tjafsa reste jag mig och erbjöd min plats. Fick jag ens ett tack för det? Icke, de var nämligen helt upptagna av att tala om för tjejen hur illa hon uppförde sig!!! ohmy.gif

Jag tänkte i mitt stilla sinne att de förmodligen hade kommit längre genom att fråga och kanske dessutom kosta på sig att tacka för den plats som de faktiskt fick. Men jag lyckades knipa igen (rätt stolt över det!).
Netha
CITAT (Ingrid Zon3 @ 01-07-2008, 22:22) *
Kanske är det så, men jag tror att enda sättet att ändra på det är att "sprida ringar på vattnet" och själv bete sig som man önskar att andra ska göra.

Var med om en episod på pendeltåget häromdagen. Det vällde på folk på centralen och ett sällskap med bl.a. en äldre dam och de var väldigt påstridiga om att en ung tjej skulle flytta på sig för att den äldre damen skulle få sitta. Det hade tjejen inga som helst avsikter att göra. Innan de ens börjat tjafsa reste jag mig och erbjöd min plats. Fick jag ens ett tack för det? Icke, de var nämligen helt upptagna av att tala om för tjejen hur illa hon uppförde sig!!! ohmy.gif

Jag tänkte i mitt stilla sinne att de förmodligen hade kommit längre genom att fråga och kanske dessutom kosta på sig att tacka för den plats som de faktiskt fick. Men jag lyckades knipa igen (rätt stolt över det!).

Mest troligt hade de kommit längre genom att fråga ... men däremot inte sagt att den unga tjejen
hade kunnat avstå platsen.
Alltför många tycker sig ha rätt att ha åsikter om/kräva att andra/yngre människor ska bete sig på ett visst sätt
oavsett de vet om den kanske har anledning till att ...
Pius
Jag kan nu rapportera att jag fått en avi, som kommer i morgon (varför i hela friden skicka ut en avi dagen innan försändelsen är framme?), från företaget, förhoppningsvis så är de rätta mattorna med.

Men det hinner fortfarande krångla i och med att jag ska skicka tillbaka de felaktiga. Hoppas att det finns en förpackning med som jag bara behöver lämna in hos postservice och inte behöver betala något för. Hoppas Hoppas! I så fall är de förlåtna. unsure.gif

Pius (som är en sån som alltid vänder andra kinden till och är så trött på det) innocent.gif
Pius
CITAT (Pius @ 02-07-2008, 13:15) *
Jag kan nu rapportera att jag fått en avi, som kommer i morgon (varför i hela friden skicka ut en avi dagen innan försändelsen är framme?), från företaget, förhoppningsvis så är de rätta mattorna med.

Men det hinner fortfarande krångla i och med att jag ska skicka tillbaka de felaktiga. Hoppas att det finns en förpackning med som jag bara behöver lämna in hos postservice och inte behöver betala något för. Hoppas Hoppas! I så fall är de förlåtna. unsure.gif

Pius (som är en sån som alltid vänder andra kinden till och är så trött på det) innocent.gif

Jojomen visst fortsätter krånglet. Nu kom rätt mattor men ingen information om hur jag ska kunna skicka tillbaka de felaktiga. Suck! angry.gif

Aldrig någonsin att jag ska köpa på nätet från denna krångelfirma igen. Hur snygga saker de än har.

Pius
Rose
Alla kan göra fel. För mig känns det inte så viktigt att få en ursäkt i såna här lägen. Men vi är väl olika. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon