Full version: Gul Nyponros
Katarina21
Hej,

Vi funderar på att sätta en buske, gul nyponros. Är det något man ska tänka på, behöver de mkt jord, sol eller liknande. Tips mottages gärna

/Rookie i trädgården :-)
Christina i Taxinge~
Jag är inte säker på att jag vet vad du menar.....
"Nyponros" - menar du en ros som får nypon eller tänker du på vildrosor som ofta kallas nyponrosor....?

Om du menar "vildros" så finns det inga med gula blommor, så då kan man tänka sig pimpinellros. Pimpineller finns med både enkla och dubbla gula blommor, blommar tidigt på året (maj/juni) och är engångsblommande och mycket tåliga.

Om du menar en ros som får nypon så finns det jättemånga, men alla får inte nypon som är värda att ta reda på för matlagning t ex.

Att tänka på i största allmänhet när det gäller rosor
- de vill ha minst 6 timmar sol
- de vill ha gödsel på vår & försommar
- de vill ha vatten

Sen finns det så mååååånga rosor så alla vi som inte kan erbjuda maximala förutsättningar kan också ha rosor, de som kräver lite mindre sleep.gif

Berätta om du vill ha dubbla eller enkla rosblommor, om den ska dofta, om den ska vara kontinuerligt blommande eller engångsblommande, kan du tänka dig annan färg, hur stor får den bli som störst och framförallt - i vilken växtzon bor du?

Vi ska nog komma fram till nåt bra för dig att plantera! smile.gif

Katarina21
Tack för svaret! thanks.gif

Jag slog upp pimpinell och det verkar vara en sådan jag har sett och vill ha! vet inte varför jag fått för mig att den hade nypon...

Jag vill att det ska bli en ganska stor buske, 1 - 1,5m och jag vill gärna att den ska dofta

Vi bor norr om Stockholm, vet inte riktigt vad det är för växtzon.... Jag har två alternativa platser jag kan tänka mig att plantera den på, 1) vi har delvis skogstomt, så i övergången till skogen, lite skuggigt läge... fast det kanske inte alls går eller 2) på framsidan, norrläge. Vilket tror du är bäst eller funkar kanske bägge?

Christina i Taxinge~
Men visst får pimpineller nypon!!! smile.gif
Det är jag som uttrycker mig luddigt.
Det finns några gula pimpineller, men jag har liten erfarenhet av dem......

- Frühlingsgold
- Harrisons Yellow
- Williams Double Yellow
- Wildenfels Gelb
- Namdalsrosen - såg den på Rosenposten....
- Aïcha
- Maigold

Utav dessa skulle jag tveklöst rekommendera Aïcha - en fantastisk ros som jag älskar!!
Men den kan bli väldigt hög - upp emot 3m. Men det tar ett antal år att bli så stor och under tiden lär du dig att gallra ur de allra högsta grenarna om de stör dig.
Den remonterar dessutom litegrann (ibland mycket!) på sensommaren.
Den doftar och är tålig och får nypon och är UNDERBAR! wub.gif

Men alla rosor vill ha lite sol/dag eller åtminstone ett ljust läge.
Jag vet inte vilket av dina ställen som passar bäst - tror att du kanske känner det själv....?

Jag tror att du bor i zon 4.

Kajsa

Aicha, kan blomma om lite senare av sommaren, men annars ett stort flor, stark doft, zon 6
den är lättodlad, inge pjoskig.

Aicha

Maigold, kan också ge enstaka blommor senare, annars ett flor, blir lägre ca 2 m, inge pjoskig den heller, zon 4 ros, stark doft, fin på lite håll.

Båda är pimpineller men dom får inte så mycket nypon.
Ezereht
tycker att aicha ser vit ut på alla bilder? Är den ljusgul? Fast på enblomsbilden såg den gul ut.. eller finns den i två färger?
Kajsa
Aicha börjar gul men så bleknar den efterhand, det är samma med Maigold.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon