Hej
Vad är detta som bosatt sig på mina Bolltistlar ? Hur blir jag av med dom ? Har ett medel i en sprutflaska, som jag brukar spreja på rosorna, vatten plus tallsåpa. Skulle det funka?
Hälsn Tepa
Det är bladlöss, det finns väl knappt 500 arter i Sverige. På utomhusväxter finns det ingen anledning att spruta något om de inte hotar växten, det är bättre att låta bladlössens fiender ta hand om dem, de brukar hinna i kapp nu i Juli.
Tack, Kurt. Hoppas dom inte hotar växten, men får väl hålla koll.
Tepa
Sussie F-Flower
01-07-2008, 18:04
Hej igen!
(Hade du glömt att lägga ut bilden igen....??

)
Är det inte svarta bladlöss då? Så där ser alla tistlar ut som växer på min lägde också. Alltså ogräs-tistlar....
Prova att spraya på med vad du har. Har sett här på odla att man kan blanda i lite T-röd också i såp/vattenblandningen. (eller var det matolja...?)
Om du inte är rädd för myror så kan du kanske lägga på några sådana om du inte får veck kusarna. Myror älskar löss!
Hittade en sida med mycket bra info tidigare idag när jag sökte vad jag själv har för kusar på mina änglatrumpeter. Du kan ju kolla på den om du vill.
http://www.entomologi.se/index.htmlSussie.
Gunilla T
01-07-2008, 19:08
Man ska verkligen inte prova "spruta med det man har" - lyd Kurts råd och invänta naturens egen reglering.
Såpvatten dödar också nyttoinsekter som t.ex. nyckelpigan. Man skall aldrig ta bort alla skadeinsekter , då försvinner alla nyttoinsekter också eftersom de saknar mat och fritt fram för alla skadegörare! Var rädd om naturen - den klarar sig oftast alldeles utmärkt utan detta sprutande!
Sussie F-Flower
01-07-2008, 19:14
CITAT (Gunilla T @ 01-07-2008, 20:08)

Man ska verkligen inte prova "spruta med det man har" - lyd Kurts råd och invänta naturens egen reglering.
Såpvatten dödar också nyttoinsekter som t.ex. nyckelpigan. Man skall aldrig ta bort alla skadeinsekter , då försvinner alla nyttoinsekter också eftersom de saknar mat och fritt fram för alla skadegörare! Var rädd om naturen - den klarar sig oftast alldeles utmärkt utan detta sprutande!
(Jag menade vatten och såpa, som hon skrev att hon hade...)
sjusorterskaka
02-07-2008, 01:06
Bjud in lite nyckelpigor till fest. Det gjorde jag till mina rabarber, och nu är de i stort sett lusfria.
CITAT (Sussie F-Flower @ 01-07-2008, 18:04)

Hej igen!
(Hade du glömt att lägga ut bilden igen....??

)
Är det inte svarta bladlöss då? Så där ser alla tistlar ut som växer på min lägde också. Alltså ogräs-tistlar....
Prova att spraya på med vad du har. Har sett här på odla att man kan blanda i lite T-röd också i såp/vattenblandningen. (eller var det matolja...?)
Om du inte är rädd för myror så kan du kanske lägga på några sådana om du inte får veck kusarna. Myror älskar löss!
Hittade en sida med mycket bra info tidigare idag när jag sökte vad jag själv har för kusar på mina änglatrumpeter. Du kan ju kolla på den om du vill.
http://www.entomologi.se/index.htmlSussie.
Du har rätt i att myror älskar löss, de får ju sockervatten från lössen och skyddar därför lössen mot andra insekter. Så varför man skulle lägga dit myror förstår jag inte?
Sussie F-Flower
02-07-2008, 09:21
CITAT (KURT @ 02-07-2008, 06:36)

Du har rätt i att myror älskar löss, de får ju sockervatten från lössen och skyddar därför lössen mot andra insekter. Så varför man skulle lägga dit myror förstår jag inte?
Jasså...

? Är det så det är..? Jag har alltid trott att myrorna
äter lössen...
Är det så Kurt med alla sorters löss och alla sorters myror? Jag menar att myrorna "skyddar" lössen?
Sussie.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.