Hej någon !!! Har ett 5 år gammalt gulplommon som blommar för fullt varje år. NEN det blir inga plommon. I år har jag följt det extra nogrant. När det blommade , hur tjusigt som helst, tänkte jag att vad händer. Varje dag kollade jag blommorna, såg tyvärr inga bin eller getingar, som skulle pollenera trädet, men efter att blommorna föll av kom det i alla fall plommonkart på varenda blomma (har bild på dem) Efter en veca var karten c:a 5 mm. långa och satt fast i kvisten hårt. Efter ytterligare en vecka började de att falla av och liksom torka bort. Ja det är väl i det stora hela problemet. Vad är problemet? Har hört att det ska vara sviskon eller Jefferson plommon i närheten. MEN frågan är i alla fall varför ramlar karten av? De fanns ju.
Hälsn,peare
Jag hade ett gulplommonträd med exakt samma problem. För dålig pollinering är det högst antagligen som är problemet. Så var det för oss iaf. Karten blev ca 5 mm och varje år hoppades jag på fina plommon men de trillade av efter en kort tid.
Vi satte blommande plommonkvistar(av ett rödplommon) i vaser uppe i trädet och det funkade.
Åsa, mälardalen zon 2
01-07-2008, 18:43
Det kan även vara torka man kan behöva vattna fruktträd speciellt så unga fruktträd flera gånger från tidig vår och en bra bit in på sommaren och det ska vara rejäla rotblötor inget småskvättande.
Christer i Falköping
01-07-2008, 19:46
Har ett gammalt Allmänt gulplommon och jag tror att det är ett helt ensamt plomonträd i hela byn. Det ger vansinnigt med frukt var 5-6år. Därimellan ser trädet mer eller mindre dött ut och ger bara enstaka frukter.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.