therese.kvist
01-07-2008, 18:22
Jag har köpt akleja, veronica mfl kan jag plantera ut de nu? De är knölar (köpta på bauhaus idag)
Ska jag förodla dom i krukor eller?
Har dessutom köpt dahlia, liljor, iris, gladiolus och lite annat jag inte minns just nu.
Hur ska jag förvara dessa till våren? I jord eller?
Det är i det senaste laget att plantera dom nu, hinner de blomma i år ens? Kanske inte, men det beror på vilken zon du bor i också. Plantera ut dom direkt på friland, frostrisken är ju över.
Härdiga är dom inte, du måste ta in lökarna så fort frosten är tillbaka och förvara knölarna helt torrt och svalt, lite knepigt är det. på våren tar du fram knölarna igen (om dom har klarat övervintringen) och förodlar dom tidigare, april - maj. Lycka till!
Edit: Akleja, Veronica, iris(?) är härdiga, beror också på vilken zon du bor i...
Dock är inte Gladiolus, Lilja och Dahlia härdiga.
therese.kvist
02-07-2008, 07:17
Min fråga var om jag kan plantera ut perennerna direkt i jorden eller ska jag börja i en kruka!
Och de som inte ä vinterhärdiga hade jag inte tänkt att plantera ut i år utan spara till nästa år, ska jag lägga
de i en kruka med jord men inte vattna eller hur spar man dom bäst???
*Stintan*
02-07-2008, 07:45
Du kan plantera ut perennerna direkt.
Jag tror att du bör plantera även de som inte är vinterhärdiga nu och sen ta in dom innan frost för jag tror inte man kan spara dom så länge som till nästa år.
Ingrid Zon3
02-07-2008, 16:59
En del liljor är också härdiga. Om irisen heter holländsk iris (minns inte vetenskapliga namnet) är den inte vinterhärdig. Det är den de brukar sälja som knölar på våren har jag för mig.
Det som inte är vinterhärdig kan man plantera i stora krukor. Tror inte det är någon bra idé att försöka förvara dem utan att de får en växtsäsong.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.