Full version: Tukta lammöron
Bee
Lammöronen jag satte förra året har verkligen överträffat förväntningarna i år. Dom växte till sig lagom mycket så i våras delade jag dom och satte ut på lagom avstånd i rabatten. Skall ju vara kantväxt.
Jösses vad dom har brett ut sig! Dom tyckte om att jag grävde om rabatten. Nu är det lammöron överallt och så stora dom är! Och alla blommar (förra året kom det en (1) blomstängel på en av fyra plantor).
Nu läste jag i en amerikansk perennbok att man skall ta bort blomstängeln för att det annars blir ett fult hål i mitten av plantan. Stämmer det? Och i så fall, skulle jag redan ha klippt bort dom eller funkar det att vänta tills blomningen är över? - Dom har sin charm dom ulliga krulliga stänglarna. Bladen klipper jag bort där dom är i vägen.
Eva 33c
Ja det stämmer! Själv näns jag aldrig göra det då bina är så förtjusta i blommorna, men det får till följd att den vandrar iväg kvickt. Den rosett som blommat dör och sedan kommer nya rosetter som blommar nästa år runt omkring. Den kan alltså vara lite svår att hålla på plats i en rak rad/kant. Men jag har en väninna som klipper sina och då kommer nya fina blad ganska kvickt om jag forstått henne rätt. Det finns sorter som knappt blommar alls.
Bee
Då blir det att klippa blomstänglar i framkanten av rabatten för där vill jag att det skall se "helt" ut. Å andra sidan blir det fler plantor att dela nästa år om jag inte klipper då. Hm g.gif - tål att fundera över.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon