Sofiia
Jag hittade små inkräktare på mina orkidéer idag sad.gif. Dom är väldigt små, rödbruna glansiga och de kröp omkring på bladrosetten och under bladen. Vad kan det vara för någonting?

Hoppstjärtar finns i barken så är det möjligt att det också är hoppstjärtar som är på bladen? mrn något annat livsstadie eller kön än de vita som kryper omkring på barken?
Biggan_
Rött spinn kanske? Spinnkvalster
Sofiia
har inte sett något spinn på dem. Men falskt spinn verkar stämma in ännu bättre tyvärr sad.gif .
Hur blir man av med sådana?

Efter nogrannare utforskning så tycks dom finnas på bägge sidor av bladen. Mest fanns de på de orkidéer som är lite brännskadade, på barken finns genomskinliga ägg liknande grejer. De kryper också omkring i barken av de små odjuren sad.gif. På "vanliga" rumsväxter som står precis brevid orkidéerna finns inga djur alls.
Biggan_
CITAT (Sofiia @ 02-07-2008, 16:32) *
har inte sett något spinn på dem. Men falskt spinn verkar stämma in ännu bättre tyvärr sad.gif .
Hur blir man av med sådana?

Stackars dej! trostar.gif

Saxat ur länken du fick:
(Bekämpning

De falska spinnkvalstren är mycket svåra att få bukt med.

Oftast rekommenderar man att angripna plantor kastas, men

det är ju inte så roligt att kasta orkidéer. Man bör i varje fall

isolera dem och försöka behandla dem med 5% såpsprit, växtv

årdsmedel eller något av de insektsmedel som finns tillg

ängliga. Behandlingen bör upprepas ett antal gånger.)

Jag hade nog provat med Provado Plus som är det enda som biter ordentligt på spinn. Sätt plantan i en plastpåse och spraya den ordentligt, knyt sedan om påsen och låt orkidén stå i påsen till dagen efter. Upprepa detta några gånger med en veckas mellanrum. Ställ inte de angripna plantorna tillsammans med andra plantor för det sprider sej lätt.
Jag hade nog planterat om dom också ifall det finns djur i komposten med.

Sofiia
Det positiva är ju att alla är drabbade så jag behöver åtminstone inte isolera dem. Nej jag skall nog kämpa för dem tummenupp.gif inte slänga som det står på många ställen på nätet.

det dumma är bara att provado plus ej säljs i finland, så jag prövar först med Raid - house and garden för på det står det att det är verksamt mot red spider mite. Ja funkar det inte får jag väl beställa efter provado plus nånstans ifrån då.

Sofiia
men nu läser jag att spinnkvalster inte är synliga för blotta ögat, och falskt spinn är väl ännu mindre? confused.gif de djur som jag har syns väldigt bra, trots att dom är små.

Men nu hittade jag klothoppstjärtar!! biggrin.gif sådana måste det ju vara. Efter nogrannare titt på barken finns där ganska mycket sådana. Kan det helt enkelt vara de som har irrat sig upp på plantan istället?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon