Full version: Buxbomshäck
kortedala
Hej.

Jag har en kompis som skall tabort en buxbomshäck. Den är gammal och halvdöd och hon undrar hur rotsystemet är på dessa. Skall man tänka på nåt speciellt när man tar bort den? mm mm
KURT
Vad är gammal? Den kan ju säkert bli några hundra år gammal! Hur stor är den?
kortedala
Den är c:a 20 år. En meter hög och 80 cm bred
KURT
Den har nog trots allt ganska stort rotsystem om den är så hög, är det tungt att gräva kan det innebära en hel del jobb. Skall man inte plantera något just där så behöver man inte ta bort rotsystemet alls, utan kan låta det multna. Det finns exempel på folk som dragit upp buskar med hjälp av dragkroken på bilen, men jag tror inte att det är någon bra idé.
pleximaster
Var finns den? Skåne? I så fall kanske jag kan hämta den.

mvh plexi
kortedala
Nej. Den står i Göteborg.

Tack Kurt för hjälpen
Cilla
Jag skulle inte heller vara rädd att låta rötter av en halvdöd buxbomshäck vara kvar så länge jag kunde gräva och sätta ned något nytt vid sidan om de ev lite svårgrävda rötterna. En havdöd buxbom som skärs ned till marken lär nog inte sticka upp näsan igen, och även om plantorna är stora så är rotsystemen mindre om plantorna är halvdöda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon