Full version: Krasse och ringblomma
hestbak
Hur är det med krasse och ringblomma, kan man äta hela växten? Mamma tar bara blombladen (inte hela blomman) på ringblommor, och hela blomman på krassen. Men kan man inte äta allt? Alltså stjälk och blad. Eller är det olika från sort till sort?
Grå
CITAT (hestbak @ 02-07-2008, 10:15) *
Hur är det med krasse och ringblomma, kan man äta hela växten? Mamma tar bara blombladen (inte hela blomman) på ringblommor, och hela blomman på krassen. Men kan man inte äta allt? Alltså stjälk och blad. Eller är det olika från sort till sort?

Äta och äta... när jag gör ringblomsalvor använder jag hela blommor (inte bara blad) och är det ont om blommor tar jag lite mer av själva växten.
Tror du inte att stjälken och bladen blir lite väl skarpa i smaken om man äter dem?
hestbak
Wow, det var snabbt svar! smile.gif
Det jag tänkte på med ringblommorna var att dom är ju så fina, att ha som dekoration och så. Och om man har en hel blomma och den råkar slinka ner i magen, den är inte farlig eller så?
Jag har aldrig ätit varken krasse eller r-blomma. Men man kanske kan provsmaka? Är bara orolig ifall det skulle vara giftigt.
Hoppas ingen tycker det är dumma frågor, jag skyller på att jag är nybörjare.. smile.gif
Grå
CITAT (hestbak @ 02-07-2008, 10:28) *
Wow, det var snabbt svar! smile.gif
Det jag tänkte på med ringblommorna var att dom är ju så fina, att ha som dekoration och så. Och om man har en hel blomma och den råkar slinka ner i magen, den är inte farlig eller så?
Jag har aldrig ätit varken krasse eller r-blomma. Men man kanske kan provsmaka? Är bara orolig ifall det skulle vara giftigt.
Hoppas ingen tycker det är dumma frågor, jag skyller på att jag är nybörjare.. smile.gif

Nej, giftig i den bemärkelsen är den inte, men det är ju en läkeväxt, så man ska nog inte äta dem som popcorn framför tv'n wink.gif
En enda blomma i magen är ingen fara. Det som inte dödar, det härdar.
hestbak
Tack för svaret! rose.gif Och framför tv:n äts det chips wink.gif
Du vet inget om krasse?
Grå
CITAT (hestbak @ 02-07-2008, 10:51) *
Tack för svaret! rose.gif Och framför tv:n äts det chips wink.gif
Du vet inget om krasse?

Nope, men det finns det nog andra som gör. smile.gif Hittade en länk till vi i villa där de tycker att man ska göra en färgsprakande sallad av blomsterkrasse så jag antar att du kan ha dem framför tv'n då )
Vi i villa - Ät dina blommor!
Åsa, mälardalen zon 2
Blad av blomsterkrasse går utmärkt att ha i salladen eller på smörgåsen de smakar som smörgåskrasse.
hestbak
Tack för alla svar! Nu ska jag göra fin, blommig sallad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon