dieseltomten
[attachment=20529:PICT2769red.JPG]

Hej, jag hittade den här vid åkerkanten på tomten.
Nån som vet vad det är. Lilja eller orkide? Jag har ingen aning och hittar inte den heller på nätet.
Fin är den iallafall..
Sussie F-Flower
Ser ut som en Iris.
Sort kan jag inte men här finns så många "sortkunniga" så du får snart svar.
Piccante
Det är en iris. Liknar strandiris http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/irida/iris/irissib1.jpg
Ingrid Zon3
Jag tycker det ser ut som att den har "skägg" och gissar på trädgårdsiris, Iris germanica. Jättevacker! Hade den stått på min mark hade jag grävt upp den nu och planterat om den i en solig rabatt.
Grå
Precis en sådan har jag hemma i Småland, bredvid huset. Det är första gången jag ser att den blommar i år och har hört att de vill stå ganska torrt med rötterna ytligt?
[attachment=20558:Gul_Iris_080618.JPG]

dieseltomten
Tackar så mycket för svaret!
Trädgårdsiris alltså.

Är den planterad eller växer den vilt? Undrar eftersom jag har den i åkerkanten.
Man kan alltså gräva upp den och flytta den?

Jag hade annars tagit den med röjsågen om jag inte vart ute och knallat med hundarna.
MVH
TOmmy
Grå
CITAT (dieseltomten @ 03-07-2008, 16:45) *
Tackar så mycket för svaret!
Trädgårdsiris alltså.

Är den planterad eller växer den vilt? Undrar eftersom jag har den i åkerkanten.
Man kan alltså gräva upp den och flytta den?

Jag hade annars tagit den med röjsågen om jag inte vart ute och knallat med hundarna.
MVH
TOmmy

Skulle kunna tänka mig att en girig sork har flyttat med sig en rot ut i åkerkanten från någons trädgård. Jag tror knappast att den växer vilt i Sverige. Ja, du kan gräva upp den. Roten påminner lite om Ingefära.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon