Full version: Övervintra pelargon?
Fru Frö
Hej!

Jag har blivit så förälskad i en pelargon som jag gärna vill ska leva kvar med mej. Hur bär jag mej åt? Hur länge till kan den stå kver ute? Ska den klippas när jag tar in den - och hur mycket i så fall?
Har tänkt att ha den i en friggebod som håller ca 15 grader under vintern.

wub.gif
Fialotta
Hej!

Har hört lite olika versioner på övervintring men jag gör så här...

Klipper inte ner dom utan ställer in dom för vintern i källaren...lite vatten nån gång under vintern, sen väcker jag dom i mars och ny jord och klipper ner dom hårt
och vatten i sparsam mängd, kommer så snällt varje år...du kan se i mitt album på mårbacka...blommar som bara sjutton rolleyes.gif
Lycka till!
Almdalen
Mina övervintrar jag så här:
Se står ute tills det börjar bli risk för nattfrost, då sätter ner dem i källaren som håller lägst ca 12 grader, jag har ganska ljust i källaren. De som får plats står i fönster.
De som står ute i stora krukor planterar jag om i mindre, klipper lite och tar bort en del rötter så de får plats i krukorna. Vattnar ordentligt en gång och sedan får de får lite vatten ca en gång varje månad. Tidigt på våren när de börjar växa klipper jag ner dem och sätter mängder med sticklingar.

En del av pelargonerna får stå kvar i fönster hela året, i veckorna dock lite svalare rumstemperatur ca 17 grader men på helgerna ca 22- 25 grader. Dessa trivs utmärkt och blommar nästan hela året.

biggrin.gif
Ingegerd
Inger GMT
Mina pelargoner övervintras mörkt och svalt.
När jag ställer undan dem gör jag inget med dem.Vattnar inte under viloperioden.
Tar fram dem i slutet av januari, vattnar igenom ordentligt och beskär kraftigt. När dom sen kommit igång planterar jag om dem. Första månaden får dom stå under växtbelysning.
Hälsningar Inger
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon