Fru fet
Nu är det semester och snart bär det snart iväg till vårt sommarviste i Hälsingland. Jag brukar försöka göra åtminstone någon liten utflykt varje år och i år tänkte jag ge mig på blomkrukor. Har sett en del fina krukor från Gränsfors i div böcker och tidningar så i år funderar jag på att åka dit. Är det någon som varit där och kan berätta lite? Är det värt ett besök?

Sommarhälsningar

jenny
Sussie F-Flower
Hej Jenny!

Absolut är det värt ett besök!
Jag har själv inte varit där på några år men jag har varit där många ggr totalt. Bl.a på krukmakarvisning, målningsvisning, yxtillverkning i verkstaden hos grannen till krukmakeriet m.m.

Man kan köpa 2:a sorterings krukor till bra priser, om det finns några. (alltså vanliga, omålade lerkrukor)

Jag tog fram några nya oanvända lerkrukor i våras som kom därifrån. Köpta för 5-6 år sedan.
Det stod prislappar på 3:- (0,5 L) och 6:- (1,5 L).

Sedan kan jag tipsa om dom pyttesmå hålfria krukorna också som man kan göra muffins eller småsuffléer i... Kostade 1:- st när jag köpte dom.

Naturligtvis så finns det ju mycket vacker Hälsingekulturella skålar och sånt också, men då krävs en tjockare plånbok...

Ha en trevlig semester och skön Hälsingevistelse!

Rosmarin
Javisst är detta värt ett besök!
Fru fet
Tack för era svar! Då skall jag nog åka dit. Jag kan ju lika gärna ruinera mig där som på Växbo Lin dit jag brukar åka - omväxling förnöjer! whistling.gif
Skämt åsido, jag behöver fler krukor faktiskt och tycker att det är svårt att hitta snygga.

Trevlig sommar!

jenny
embees
Hur hittar man dit? Kommer att vara i och på genomfart i Hälsingland (Söderala, Söderhamn) vecka 29.
Fru fet
Jag har ju aldrig varit där då, men det ligger en bra bit norr om Söderhamn ungefär i höjd med Nordanstig. Norr om Hudiksvall alltså. Vad kan det vara, en femton mil kanske (dålig på geografiska uppskattningar..).
Hoppas att du får en fin tur, Hälsingland är ju underbart på sommaren!

jenny
Sussie F-Flower
Här får ni en liten "hitta hit"-karta.

Om man kommer söderifrån på E4an så tar man av vänster i Jättendal, mot Bergsjö.
I den korsningen ligger Jättendals brandstation på högra sidan E4, så man kan ha den som riktmärke.
Sedan är det nog skyltat... (tror jag...)

Lycka till på era semestrar!

http://www.blomkrukor.se/
embees
CITAT (Sussie F-Flower @ 04-07-2008, 10:49) *
Här får ni en liten "hitta hit"-karta.

Om man kommer söderifrån på E4an så tar man av vänster i Jättendal, mot Bergsjö.
I den korsningen ligger Jättendals brandstation på högra sidan E4, så man kan ha den som riktmärke.
Sedan är det nog skyltat... (tror jag...)

Lycka till på era semestrar!

http://www.blomkrukor.se/

Tack!
Sussie F-Flower
Hur har det gått?

Har Ni varit till Gränsfors Krukmakeri ännu?

Nyfiken.... flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon