Full version: HALLÅÅÅÅÅ
luckypox
Varför har den här tråden stannat av!!Kom igen och byt växter!!!!Jag har en Cyrth clivia stickling jag byter mot en vit eller gul variegerad!

clivia.jpg Blev lite fel i blommningen på den här! Kom ett blad med.

evaisa
Okej då! Visst fasen kan jag hålla igång en tråd!

Men clivior har jag inga, fast dom är snygga.

Byter saker gör jag gärna, skall bara åka bort nån vecka eller två.

hjärtegull
Du kanske skulle skriva i den tråden du vill hålla igång istället? ( http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=75159 ) Bara ett tips...

Och om du inte får något svar så är det säkert för att ingen har den växten du vill byta till dig.
Kee
Det är ju jättekul att byta sticklingar och såna bytartrådar finns det flera av. Men jag har funderat lite på det och jag tycker nog att det kostar lite mer än det smakar. Ska man göra sig omaket att ta sticklingen skicka den och sen hämta ut sin tillbytta stickling med de risker som det innebär att den tar skada osv, så känns det som en snabb visit hos en blomsterhandel är mindre energikrävande, iaf enligt mig. Det mesta finns ju att köpa rakt över disk.

Däremot är det väldigt roligt att få med sig en stickling hem efter en social sammankomst hos ngn vän eller så, det är precis så jag tycker att det borde vara! Eventuellt om man kunde arrangera så att man sammanstrålar på en plats man ändå skulle till för sticklingsbytet...
evaisa
Men byten är också ett sätt att bli av med ett överskott..... oj vad vitsigt... jag tycker det är tråkigt att slänga fullt friska skott. Men vad gör man när alla vänner redan fått sina fönsterbrädor fulla?

Svärmorstungor är helt okej att skicka- bara emballaget är tillräckligt stabilt, så klarar sig bladen ett tag utan rötter. Jag har köpt sansevieria som färdats i en vecka i brunt paket med tidningspapper, genom Europa.

Sen så är sortimentet i butikerna begränsat. ;Mycket begränsat.
Grå
CITAT (evaisa @ 03-07-2008, 08:56) *
Men byten är också ett sätt att bli av med ett överskott..... oj vad vitsigt...

a0a.gif och jag älskade det biggrin.gif

Jag har sticklingar på rotning hemma, men tror inte att det är något som är av intresse, för det är bara vanliga sorter. Vandrande jude, porslinsblomma, murgröna, ampellilja och rosenpelargoner...

Ska snart ta skott och sticklingar från min monstrea och fredskalla.
CillaM
Och jag kommer i höst, sent i höst, ta sticklingar av Passiflora edulis, Passiflora xxxx 'Amethyst' och en hybrid. Eventuellt kommer också sticklingar av Passiflora quadrangularis *Barbadin', jättegrenadill och, förhoppningsfullt, Passiflora suberosa. Och som Evaisa skrev, sortimentet i affärer är väldigt begränsat. Hos varje person som odlar finns en guldskatt. I morgon ska jag tex få några rosor som är frösådda från Finlands vita ros mot att grannen får lite frossört ch blågull.
nettan76
CITAT (Grå @ 03-07-2008, 23:57) *
a0a.gif och jag älskade det biggrin.gif

Jag har sticklingar på rotning hemma, men tror inte att det är något som är av intresse, för det är bara vanliga sorter. Vandrande jude, porslinsblomma, murgröna, ampellilja och rosenpelargoner...

Ska snart ta skott och sticklingar från min monstrea och fredskalla.

Hej "Grå"
Jag är intresserad utav dina sticklingar =) Själv har jag väligt få växter just nu i min nya stora lägenhet.
Hör gärna av dej.

/Nettan
FiaJ1977
Vet inte om jag kan hålla med Kee om att det är bökigt och riskabelt att byta/köpa sticklingar via posten. Jag har köpt många sticklingar på Tradera och det är inte alls så att de flesta sorter går att få tag på i handeln. Många av de sorter jag har köpt på Tradera är sådana som är svåra att hitta ute i butik. Dessutom så kan man få sina egna små krukväxter lite billigare än att åka till en blomsterhandel. Om inte annat är det ju lite av tjusningen att få driva upp en liten ynklig stickling till en stor fin planta. Vad det gäller att skicka sticklingar på posten så har alla de jag köpt på Tradera klarat resan fint (även vintertid) och inte en enda stickling har mött sin död på det viset.
Grå
CITAT (nettan76 @ 13-07-2008, 00:00) *
Hör gärna av dej.

/Nettan

Har precis PM-at dig Nettan!

Om det är någon som vill ha levendelplantor nästa år så går det bra att få/byta till sig av mig, för jag har fler plantor i landet än vad jag får plats med och ska gallra lite till nästa år när de övervintrat och härdats lite till.
De har varit jätteduktiga i år, överlevt en ganska omild behandling och jag är superstolt över dem.
Man kan läsa om dem i denna tråd:
http://www.odla.nu/forums/index.php?s=&...st&p=841975

Eftersom det först är aktuellt så långt fram i tiden så är det kölappar som gäller. Är du intresserad så tala om hur många du vill ha så medelar jag om det är möjligt.

En alldeles sprillans nytagen bild på dem:
[attachment=21099:Lavendel_2_080713.JPG]
Kee
Okejrå. Bökigt måste väl ändå betraktas som subjektivt. Jag tycker det är bökigt att skicka grejer på posten, gör det väldigt ogärna, säljer därför väldigt sälla saker till långväga spekulanter. Riskabelt kanske det inte är, det känns mest intuitivt att det är så, men jag kan ju ha fel.

Sen inser jag ju att ni måste vara entusiaster i större grad än mig. Jjag nöjer mig med det "jag kommer över", medan ni eftersträvar speciella arter. Kanske blir jag sån också, men än så länge är jag mycket nöjd att byta sticklingar med de nära och kära.
evaisa
Visst hade det varit underbart om man kunnat hitta kul plantor i blombutikerna. Men om man blir sansevieriatokig så är det kört. Det finns knappt nåt att få tag på inom landet. En plantskola har lite - det har jag redan köpt. Sedan så är man hänvisad till EU. Vill man handla utanför EU så måste man ha friskhetsintyg på plantorna och annat krångel.

Fast det är himla spännande att köpa plantor via nätet. Att skriva på engelska till någon som inte heller är bra på engelska och sedan försöka betala - är verkligen nervpirrande. För att inte tala om när man väntar på sina plantor. Men blir ju nervös när plantorna behöver åka i brunt paket i över en vecka!

Som tur är så går svärmorstungor utmärkt att skicka på posten - även om den är långsam.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon