Convalaria
02-07-2008, 12:22
Hej!
Finns det någon som kan råda mig? Varför blir bladen gula på min nyaköpta vinranka?
Jag vet inte säkert vilken sort det är. Jag frågade handelsträdgården vilken jord som skulle användas och efter viss tvekan svarade en expedit: Rododendronjord. Nu blir bladen allt gulare, och det är tydligt att något är fel.
Jag känner mig så besviken.
Åsa, mälardalen zon 2
02-07-2008, 12:29
Staketvindruvor vill gärna ha jord med lågt pH som det är i rhododendronjord. Jag tycker dock den brukar vara lite väl mycket torv = blir lätt lite för fuktighetshållande så jag hade nog blandat upp den rikligt med små lecakulor eller täckbark för dräneringens skull.
Sedan finns det ju andra vinrankor som gärna vill ha lite högre pH. Vet du om det är en vindruva som hör till staketvindruvorna eller var det en vanlig vindruva?
Hur odlas den annars? Vilken storlek på kruka? Har den dräneringshål? Hur står växten placerad? Får den torka upp mellan vattningarna?
Convalaria
02-07-2008, 12:40
Plantan står i en Keramikkruka som är cirka 15-20 liter stor. Jag tänkte att den kunde börja där, i mitt inglasade uterum.
Det blir väldigt varmt, men jag öppnar på dagarna, så det stannar på 35 grader, tror jag. Om det inte blir varmare ute förstås.
Det står inte vad det är för sort. en lapp anger bara Vitis från Decorum Plants. Det är en blå druva på bilden. Det står också: producerad av Kwerkerij Atlantis.
Ska jag byta jord?
Åsa, mälardalen zon 2
02-07-2008, 12:52
Tror inte man odlar staketvindruvor i Holland (Kwerkerij Atlantis som odlingsföretaget heter låter Holländskt) nere i Europa har man inte lika stort behov av vinrankor som klarar -30C som vi har så med största sannolikhet är din vinranka en sort som vill ha högre pH så då är inte Rhododendron jord rätt till den växten.
På Decorum Plants hemsida hittar jag bara en vinranka i sortimentet = Frankenthaler den har blå druvor och är härdig i zon 1-2 så troligtvs är det den du har. Detta är ingen staketvindruva. (även Decorum plants är ett holländskt företag)
Jag skulle planterat om växten. En bra krukväxtjord med mycket små lecakulor i brukar funka bra.
fröhamstern
03-07-2008, 21:49
CITAT (Convalaria @ 02-07-2008, 13:22)

Hej!
Finns det någon som kan råda mig? Varför blir bladen gula på min nyaköpta vinranka?
Jag vet inte säkert vilken sort det är. Jag frågade handelsträdgården vilken jord som skulle användas och efter viss tvekan svarade en expedit: Rododendronjord. Nu blir bladen allt gulare, och det är tydligt att något är fel.
Jag känner mig så besviken.
tjingeling. ja har precis fått kärnor att gro, o ja kollade på `frågor o svar` o där stog d mesta. Lyckatill
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.