Full version: fästingar
inger1
Fästingar i all ära men nu är måttet rågat.
Igår tog jag bort 19, i morse 47+13 mitt på dagen. Hur många som kommer hem ikväll när husse återvänder med vår collie törs jag inte tänka på. Trots fästingmedel så slår sig ett tiotal till ro och suger blod varje vecka.
För att förut ha varit lite småfånig och "rädd" för krypen så manglar jag ihjäl dom numera mellan fingrarna eller naglarna. Är väl bara en tidsfråga innan någon har satt sig på mig nånstans.
Finns det någon hemmagjord spray, typ örter, som man kan göra själv och spraya på hunden innan man går ut? Tacksam för alla förslag för nu har jag fått nog.
Skön sommar på er
Inger
Platinum
Hittade detta på en hemsida (http://web.telia.com/~u45107990/fastingmedel.htm)precis nu när jag gjorde ett google-sök.

CITAT
Hemkört färstingmedel
Här kommer ett recept på ett fästingmedel som man kan göra själv, utan fara för djur eller natur. Örterna avger en avskräckande doft och syran gör att miljön blir otrivsam för de små krypen. Många rapporeterar ett förbluffande bra resultat, mycket bättre än de kemiska!

Koka upp ca 1 liter vatten med några matskedar/nävar rosmarin och timjan.
Låt detta svalna och sila av örterna när det dragit ordentligt.
Tilsätt saften av 1-2 pressade citroner

Spraya hunden med medlet innan promenaderna.
Tänk på att inte missa de ställen med tunn hud där fästingarna gärna sätter sig.
Om du ställer ut din hund: tänk på att citron har en blekande effekt på pälsen.
Anic
Min sambos mamma brukar spraya sina hundar med det receptet.

Jag har faktiskt inte träffat på mer än en handfull med fästingar i år, trots att ena katten går ute varje.
Fenja
Teatreeolja, droppas i nacken en gång i veckan. Jag gör det på både hundar och katter.
Mvh
Fenja
Mysko
Jag har samma problem med med min katt Lotus. Jag får plocka bort ca 5 om dagen om inte fler, frontline till trots. Jag var oxå jättelarvig med de små äcklena i början, men nu har man illa nog börjat vänja sig så pass, att de rycks bort i ett navs och mosas mellan naglarna.
Men det är ju ohållbart, katterna lider ju iom att det kliar och matte så envis ska va där å känna dagarna i ända, å det är ju faktskt skitvidriga om ni ursäktar mitt språk. Fast det väsrsta är när den andra katten Qussi kommer hem (som inte alls har lika många fästingar som lotus för övrigt) med den allra minsta sorten och man ser nåt litet som kryper så ser man fler och fler, antar att hon måste ha varit i nåt fästingbo (om sånna existerar) dom e ju riktigt små och oftast många, Lotus har dom ju oxå men han är ju svart så på honom syns det inte, men jag brukar ställa dem på ett vitt lakan och ruska om i pälsen och då brukar de lossna en del, men som sagt vidriga är dom och vad är igentligen den bästa metoden för att slippa dem? Vi människor kan ju använda myggmedel, men de kan ju inte katt och hundstackarna (å alla andra drabbade djur där ute...)

// Mysko

KURT
Det finns mycket gnagare i år, det kanske kan påverka, dessutom är det perfekta förhållanden för fästingar. De vill ha värme, men inte torka.
inger1
Tack alla ni som svarat på mitt nödrop.
Glad helg på er allihop. tummenupp.gif
Sofiia
huu så mycket fästingar ni har ohmy.gif
Vi har endast plockat bort någon enstaka på våra på hela sommaren, men vi har haft så torrt hos oss också.
Wilmer
Usch vad det låter vidrigt. Har inte fått många fästingar (än) på hästen, hoppas det fortsätter så!! Lycka till i bekämpningen.
Miro
Vitlök i kosten brukar ju användas för människor och hästar i alla fall...

Jag träffade en vovve med bärnstenshalsband i helgen, som tydligen skulle motverka fästingar...
Har nån hört talas om detta förr? För mig låter det som lite humbug, men vem vet...
Huggorm
Var glad så länge dom sitter på husdjuren och inte på er själva! Själv har jag inga djur att plocka från, men får plocka desto fler på mig själv. Fyra eller fem fastsittande hittills i år, och flera gånger så många som jag hittat krypande omkring. Men det är lindrigt i år, förra året hade jag tjogvis fastsittande, samt fick borelia. Lyckligtvis är jag lite allergisk mot dom, så det börjar klia nästan med en gång så jag slipper hitta dom uppblåsta med blod! Men fästingar vänjer man sig vid, och det är ett lindrigt pris för att ha förmånen att kunna vistas ute i skog och mark.
Chivvie
CITAT (Miro @ 07-07-2008, 16:11) *
Jag träffade en vovve med bärnstenshalsband i helgen, som tydligen skulle motverka fästingar...
Har nån hört talas om detta förr? För mig låter det som lite humbug, men vem vet...

Jag har testat bärnstenshalsband och tycker att det fungerar sådär. Dvs lite, men inte totalt. Har även lånat ut det till en som hade en liten valp och som inte ville ha något giftigt på de gamla hundarna, och det blev samma resultat för henne.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon