Kickan82
Jag har en enorm svartvinbärsbuske som ja gärna vill minska på då den tar stor plats... en av mina kollegor vill gärna ha från den busken .. men ja vet inte vilket del av busken man ska ta för att det ska växa och sprida sig hos henne med... någon som kan tipsa kanske????
Christer i Falköping
Vet inte riktigt om jag förstår hur du menar. Om det handlar om skott är det bara till att ta några unga grenar som du klippet av och sätter dem i en kruka med fuktig jord. Ta bort nästan alla bladen, utom dem i toppen och ha gärna en plastpåse över ett tag. Ställ dem skuggigt och så rotar de sig snart. Eftersom det börjar bli så varmt igen, tycker jag inte skotten bör vara längre än 20cm långa. Tryck ned dem långt i krukan. Annars kan man göra avläggare. Böj då grenarna mot marken och säkra dem med en sten eller annat tungt. Bäst går det om du skrapar av barken på den sida som grenen ligger mot jorden. Till nästa vår är det bara att kapa av grenarna från moderplantan, så är de början till nya buskar.
Christer.
Kickan82
tack.. det var precis det svar ja va ute efter, bara lite dålig frågeställning från min sida.

tack
kamrate
Jag tyckte det var praktiskt att göra rullar av tidningspapper, rullade dem runt en rund förpackning, i vilka jag petade i ett skott vardera o fyllde med mull. Innerrullen från hushållspapper borde också vara prima.

Fördelen är att man lätt kan separera plantorna utan att rötterna vuxit ihop. Själva rullen kan man enkelt ta bort inför utplantering, eller låter man den multna bort.

De skott jag tog av röda vinbär blev stående i en hink med vatten. De har inte stått skuggigt eller någonting, men nu har det ändå kommit rötter på flera av dem. När jag gitter skall jag plantera dem i rör med riktig jord!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon