Full version: Vilken vacker klocka!
amaira
Trodde först det var en lite konstíg vit vanlig stor blåklocka. Storleken stämde, men inte formen, och så var den inte helt vit utan gick i lite ljusblått.

Eftersom jag är den jag är och ska snoka överallt, alltid lika nyfiken, fann jag snart innansidan. WOW. Vad vacker!!

Bilden gör inte blommans skönhet rättvisa. Jag blev störtkär.

När jag gick hem igår, hade jag med mig några plantor. Det är inte dumt att ha en granne som är botaniker, av äkta vara, ingen "hobby-".

Vetenskapliga namnet är "Cordonopsis" (tror inte jag stavat fel, har papper och penna med mig när jag pratar med honom).

Någon som känner till något om denna vackra skönhet, som faktiskt luktar ganska illa... (vilket inte gör mig ett dugg!)

Gåsis
Den är fantastiskt vacker, Codonopsis clematidea tror jag det är. Luktar lite lätt fotsvett om man tar i den men som du säger är den förlåten för det. Den brukar övervintra ett par vintrar åt gången här hos mig i zon sju men en och annan frösådd finns alltid kvar efter vinter. Ett stort minus, sorken älskar den.

/Åsa
Mollis
Ja, porslinsklocka ser det ut att vara, väldigt vacker, har såna också, de luktar förfärligt illa men har man bara handskar på sig när man ska knipsa av överblommade klockor så klarar man sig. Den växer vilt i Himalaya på några tusen meters höjd....
amaira
Åhh, tusen tack för svar! Porslinsklocka, ja det var ett vackert namn.

Jag var rädd för att den skulle heta stinkklocka, som mina andra favoriter som är döpta till "stink-" wink.gif Stinksyska, stinknäva, och även stinkslända (den vackra ljusgröna lilla sländan med bladluslejon-ungar och med ögon av guld, även guldögonslända).

Porslinsklocka ...
Jag är kär! wub.gif
Mollis
Mina porslinsklockor står precis till höger om den intensivt blå praktveronikan och nickar, den har nog lite för mycket konkurrens från andra växter för att riktigt göra sig rättvisa och breda ut sig som den vill, ska ta en liten del och flytta till ett annat ställe och se om den sprider sig bättre där. Lycka till med dina Amaira!

amaira
Ser fint ut, Mollis. Nickar, jag med yes.gif .

För att verkligen se deras skönhet, får jag väl krypa runt på marken så jag hamnar under dem blush.gif men det får jag ju göra även med vissa andra blommor, kejsarkrona till exempel.

Kejsarkrona är ju ännu en blomma som, liksom porslinsklockan, luktar illa, och vars stora fascinerande skönhet finns dold inuti de nickande blommorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon