Sussi
Hejsan!
Idag har jag tagit in mina två chiliplantor. Efter en dusch så står det nu på fönsterbrädan. Vädret har varit grinigt de senaste dagarna, +8 grader och regn i morse. Eftersom jag bor i z6 så är hösten här. Tyckte synd om mina stackars chiliplantor så jag tog in dem. Vill även kunna fortsätta skörda.
Läste i ett inlägg här om att man ska skola in växterna? Förstår att det kan bli en liten chock med den varma och torra inomhusluften, räcker det om man försöker duscha med blomspruta för luftfuktigheten?
Håller koll efter ohyra, vet att dem gillar chilin minst lika mycket som jag wink.gif
Hälsn Sussi
Ingrid på Västkusten
Om det räcker eller inte - det syns. Det är nog en bra tid att ta in dem i norra Sverige - såg på nyheterna om oväder å regn!

Sputa påoch försök ha luftcirkulation runt dem (fläkt kanske?).

Och var lit eförsiktig med vattnet - de kan sloka när man tar in dem men det är itne vattenbrist även om det GÄRNA ser precis ut som det.

Hälsar Ingrid
Sussi
Tack för hjälpen!
Bra att veta att ev slokade blad inte betyder vattenbrist... smile.gif
Ska ta hand om dem väl och hoppas de överlever vår mörka vinter!
Sussi
Mahama
Nu har jag tagit in min ena Hot Lemon-planta och håller hårt i tummarna för att den klarar flytten. Sist jag provade att ta in en planta, i augusti, så började den tappa bladen. Jag ställde ut den igen. Vad gjorde jag för fel tro?

Plantan har massor av gröna frukter kvar och jag hoppas dom fortsätter att mogna på gren innomhus. Dom är JÄVULSKT goda när dom mognat ut ordentligt!! Hot Lemon rekommenderas. crazy.gif

Nu är det för trist på kvällarna, 11 grader och regn, va?! Lägg av...

Två översållade habaneroplantor och en Hot Lemon står kvar och fryser på balkongen.

EDIT: Gamla trådar rostar aldrig.
Kee
Jag tillhör också de som tagit in sin chili, i detta fallet ett par cayenneplantor. En fullvuxen med frukt i olika stadier och några små, taniga stackare som fick ny jord och lite större krukor. Jag ser allt detta som ett experiment, men den stora rackarn får stå vid balkongdörren som får vara öppen om natten och stängd om dagen (av praktiska skäl) och jag tänker mig att det kan bli en bra "inskolningskompromiss" för oss som inte har resurser att ge plantan dess exakta behov tillfredsställda. Dör de små plantorna är det med relativt liten insats jag förlorat, inbillar mig att den större har bättre förutsättningar att överleva och skulle även den dö så hinner jag skörda en del från den hur som helst.

SEN... har jag några ytterligare fullvuxna från samma "batch" som jag har för avsikt att plantera om (de står samplanterade nu) och ställa i ett ouppvärmt uterum under vintern, är det en dålig idé tro? bättre då att ha de inomhus isf?
Mattsson
Jag kastade in mina, tjong bara, så nu står de sedan någon vecka tillbaka i ett söderfönster och myser. Hoppas jag. Dom ser ut ungefär som de gjorde när jag tog in dom. Jag ser till att dom får vatten och lite, lite näring, ska bli spännande att se om alla frukter mognar! Dom har massor med gröna chillisar som hänger och som ska bli röda är det tänkt. Kommer ej ihåg sorten, men det var inget mräkvärdigt, köpte frön på Ica för att testa det här med att dola chili!

Jag återkommer om inflyttningschocken var en flipp eller en flopp!
Mahama
Nu har jag tagit in samtliga, och inga blad har fallit. Frukterna gulnar vidare på Hot Lemon-plantorna.

Fresh!!

Det här är första året jag odlar chili och det är ju helt vansinnigt att kunna chocka käften med egna frukter varje dag, dom blir så mycket godare än köpechili. Jag längtar ständigt till nästa lunch/middag. Nästa år blir det fjorton sorter och start i januari.
Kee
Jag har också haft mina inne i snart en vecka och de verkar trivas än så länge. Tänkte köra en lite större växtinventering snart och då kommer jag syna samtliga för ohyra. Vet att jag haft några få ynkliga bladlöss på en av physalisarna jag plockat in, så denna ska "saneras" igen och resten av "flyttfåglarna" ska synas för ohyra eller ev "misstrivsel".
sgxwoman
Jag tar sen ett par år tillbaka alltid in chili och paprika som inte mognat klart. Om man räknar med ett visst bortfall så brukar ca 80 % av plantorna klara sig utmärkt och fortsätta leverera frukt långt in på vintern. Plockade färsk paprika på nyår...

Jag förvarar dem i fönstret (rumstemp ca 18 grader) så de får mesta möjliga sol och gödslar aldrig under vintern. ( De ska ju ha en viloperiod..) Framåt våren klipper jag ner eventuella spretiga skott och börjar försiktigt gödsla i slutet av mars. Ta det lungt med vattningen bara så går det bra.
Lycka till!

(håll koll på småflugor, de kommer direkt om man vattnar för mycket)

/ Sgxwoman
Mahama
Allright, tack för tipsen Sgxwoman. Då åker paprikorna också in nu. Det blir trångt.

Hur många säsonger står dina paprikaplantor?
sgxwoman
Den äldsta chilin just nu har övervintrat 3 år och ger fortfarande MASSOR av frukt, paprikan "tar om" året efter men ger inte lika bra skörd då så de brukar hamna på komposten efter andra sommaren. Då har jag årets frösådd som får flytta in.

I år har jag bara en paprika men istället 14 chiliplantor som trängs i fönstren, sammanlagt 8 olika sorter.
Det intressantaste nytillskottet i år är Ezbeletan som är god och lagom i styrka, samt Tokyo hot som ännu inte är smakad. Ser dock lovande ut, de bör vara smakklara till mitten av oktober.
embees
Äsch, det är alldeles för mycket bök att släpa in även chili och paprikaplantorna. De åker i komposten och nya sås i januari. Enklast så.
Det räcker med alla änglar och pellisar som ska övervintras än här och än där. + alla dahliaknölar som ska upp när frosten har tagit blasten och ......... och ...... fuchsior .... och ....
Det är skönt när det blir jul....och allt är undanstoppat d010.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon