dicentra
02-07-2008, 19:57
Hej!
Vi har som sagt var köpt ett Viktoria plommonträd tycker att de verkar vara ett bra val!
Men nu kom min far idag och fick syn på trädet o började prata om att man måste ha ett träd till för att få frukt!!!!!
Stämmer det?
Vi är inte så kunniga på det här med fruktträd är det något mer man skall tänka på?
Tack på förhand.
MVH MLK:-))
Åsa, mälardalen zon 2
02-07-2008, 21:53
En del plommonsorter är inte självfertila och då måste man ha 2 träd. Victoria däremot är självfertil och en mycket produktiv sort, så det räcker med ett träd av denna. Victoria brukar t.o.m vara så produktiv att man brukar behöva kartgallra för att trädet ska orka med, utan kartgallring förkortas livslängden.
dicentra
03-07-2008, 07:40
Tack så mycket Åsa för ditt svar!
Vad gjorde man utan detta forum,här finns svar på allt!
Ett bar val!
Jag är "uppfödd" på Viktoriaplommon, de godaste som finns, om du frågar mig så klart.
Det är sant att Viktoria är självfertil och ibland blir det lite väl mycket frukt så att man får kartgallra eller i sista minuten stötta upp tunga grenar. Men om det inte riktigt vill sig så köp in ett annat plommonträd som kan hjälpa till med pollineringen. Ger oftast bättre skörd om de får möjligheten att befruktas av en annan lämplig sort tex:
Anita, Kirke,Reine Claude Althans eller Reine Claude d´Oullins.
mvh
Johan
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 02-07-2008, 22:53)

En del plommonsorter är inte självfertila och då måste man ha 2 träd. Victoria däremot är självfertil och en mycket produktiv sort, så det räcker med ett träd av denna. Victoria brukar t.o.m vara så produktiv att man brukar behöva kartgallra för att trädet ska orka med, utan kartgallring förkortas livslängden.
Hej,
har bara ett träd som är fyra år gammalt och vi får inga plommon.
MVH
Tommy
Åsa, mälardalen zon 2
27-09-2008, 09:57
Blommar trädet?? Ifall det blommar och ej sätter frukt kan det vara en sort som behöver annat träd som hjälp, eller så har du haft otur med frost i blommorna eller brist på insekter.
(om du köpt Victoria och det blommar och inte sätter frukt så skulle jag dock misstänka att det är ett felmärkt exemplar, det är ganska vanligt med felmärkta växter, det trädet mina föräldrar hade vid förra huset skulle vara ett Reine claude men det visade sig ganska snart att det var Victoria)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.