Maria o Nikki
Är en riktig nybörjare i trädgårdslandet..... Har för första gången sått bland annat spenat, olika örter, chilli, paprika, rädisor och sallad mm. Mycket av det jag sått ser än så länge (peppar, peppar) bra ut! Men spenaten och ruccolasalladen har gått i blom, beror det på att jag sått under fel period, att det varit för torrt eller något annat klantigt jag gjort? Kan jag så om eller är det för sent? Mina rädisor smakar bra, men är "träiga" samt att blasten växer utav bara den!!! Nån som har något förslag på fel som jag gjort med dom med?
Vore superkul om nån kunde hjälpa mig... så jag slipper göra dessa missar ;-)
Åsa, mälardalen zon 2
Spenat och ruccola sår man i omgångar varje planta håller inte så länge, man sår och skördar tills plantorna går upp i blom då river man bort dem och sår något annat där. Mitt i sommaren brukar man dock göra ett uppehåll av dessa grönsaker de, går snabbare upp i blom ifall det är lång dag och varmt men om några veckor kan du så nya omgångar för höstskörd. Växter som kan ersätta spenat som man sår på våren och som man kan skörda av hela sommaren är ex. mangold och trädgårdsmålla (trädgårdsmålla är årets favorit både god rå och tillagad + jag köpte en färgblandning så det är mycket dekoratvt i landet)

Rädisor funkar bäst då det är svalt = sådd så snart som jorden reder sig på våren och när man skördat klart av dessa sår man något annat på den platsen. Sensommarsådd för höstskörd lär kunna funka för rädisor men här brukar främst tidig vårsådd funka.
Maria o Nikki
Tack för ditt snabba o jättebra svar, så himmla trevligt!! Min mamma körde alltid med mangold så jag satsar nog på det framöver... Ska nog göra ett spenat- och rocculaförsök till, lite senare som du skrev. Är det något annat jag ska tänka på när det gäller det? De sådden jag gjorde den här gången gick i blom direkt... Det blev igentligen aldrig något att skörda sweatingbullets.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon