emmsing75
03-07-2008, 14:56
I en rabatt på framsidan har vi två spaljetorn, ena har bara klematis runt sig (Albina plena) och den andra har en Constance Spry (klassas tydligen som busk/klätteros). Constance är fantastiskt vacker men det andra spaljetornet ser bara tråkigt ut så fort clematisen har blommat över vilket allstå sker ganska tidigt. Nu skulle vi vilja sätta en vit "motsvarighet till Constance", eller ev någon annan färg men nedanför står flera Ingrid Bergman och vi vill ha en färg som går ihop med dem. Rosen ska vara fylld och inte bli alltför lång, helst inte mer än 2 meter och vi bor i zon 3-4. Om nån har tips på en bra Clematis man kan plantera ihop med klätterosen flamencrants så tar jag tacksamt emot tips om det också. Den står vid ett skyddat varmt och soligt läge och skulle vara roligt med nåt som kan komplettera Flamencrantz i blomningstid och färg.
Titta i mitt album /Klätterrosor och jag har en del i album/Klematis. Efter som Flammentanz blommar mitt i sommaren och inge mer välj en klematis Viticella som blommar lite senare och som du klipper ner helt på sena hösten, dom kallas också Italiensk klematis, dom finns i en massa färger. Skulle det finnas klematissteklar i området ( som här hos mig ) går dom inte på dom sena klematis sorterna, gr. 3. Vi bor i samma zon.