emmsing75
Jag har nu upptäckt att jag har mördarsniglar i bägge mina varmkomposter (alltså såna här gröna isolerade tunnor) Vad gör jag åt det? Frågade på blomsterhandeln om man kunde lägga "snigelfritt" i komposten och det kunde man så det har jag gjort men är det nåt annat man ska tänka på. När jag sen använder jorden måste jag förstås vara försiktig och inte sprida ut snigelägg men hur ser då snigelägg ut? Kanske är det självklart att man vet vad det är när man ser det men jag känner mig osäker.
rosita
Om du ser till att ha igång förbränningen i komposten så blir värmen så hög att både sniglar och ägg dör. Jag brukar inte vilja ha sniglarna att dö i komposten, eftersom det luktar och blir slemmigt, så jag plockar upp de sniglar som befinner sig ovanför själva kompostinnehållet på "väggarna" och försöker hålla igång förbränningen så det blir för varmt för sniglarna och då tar de sig därifrån. Däremot brukar jag hitta hundratals ägg under komposten, när jag tömmer den på hösten. Då är det bara att förstöra dem, så slipper man alla de snigelbebisarna!
Annsch
Fram med saxen! Det är korrekt - blir slipprigt och äckligt i komposten med halvförmultnande sniglar. Men plocka bort de du ser varje kväll en period, äggen försvinner om du har komposten igång pga värmen och så brukar problemet försvinna. Fast man får vara rätt ihärdig :-) rolleyes.gif
Svante i Säve
Jag är förvånad...först ska man våndas över mördarsniglar i komposten som man redan har i trädgården...sen föreslås det att man ska rota i komposten varje kväll-Vem i höga svenska svedala gör det? Skaffa ett liv istället. Nån måtta får det väl ändå vara. Jag langar ut snigelfritt och därmed basta. Men nån kompostbehållare kommer jag inte att rota i.
Annsch
Kära nån det var känsligt det!

Men om man inte har någon större lust att använda snigelfritt (dvs GIFT!) då? Och inte har lust att sprida sniglar med komposten alls. Och dessutom HAR ett alldeles utmärkt (snigelfritt) liv faktiskt utan sniglar. Dessutom, "rota i komposten" behövs inte heller men det har du kanske inte lagt märke till? Jaja - alla gör som alla vill som sagt...
ängsvädd
Jag har hört att mördarsniglar inte gillar kaffesump, och det verkar faktiskt stämma. Jag lägger ut kaffesump i min öppna kompost. Jag har mördarsniglar på tomten som jag trampar ihjäl med mina mördarskor - gamla träskor. Men bara en gång har jag behövt plocka en mördarsnigel från komposten, kanske avskräcks de av kaffesumpen??????
emmsing75
Har också hört att mördarsniglar inte gillar kaffe men vår kompost består till rätt stor del av kaffesump då min man är storkonsument men det verkar inte avskräcka dem slemmiga inkräktarna. Nu kör jag dock med både hängslen och livrem, dvs har spridit ut snigelfritt (som inte ska vara skadligt för naturen o andra djur) och plockar de jag ser när jag lyfter på locket. De senaste jag klippt har haft mintgrönt maginnehåll vilket gett en otrolig tillfredställelse (får erkänna att jag är en trädgårdsnörd!) då snigelmedlet uppenbarligen funkar eftersom det är mintgrönt. Faktiskt så har också den dagliga snigelskörden minskat så jag ska fortsätta med snigelmedlet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon