CITAT (MariaS @ 03-07-2008, 19:34)

Det är helt lugnt att använda citrusnäring till både fikon och oliver. De har alla det gemensamt att de viktigaste ingredienserna ska vara järn och kalk
fast både citrusjord och citrusnäring innehåller ett lägre ph . det står ju på förpackningen . fikon och oliver vill ju ha kalk . medan citrus vill ha mer lägre ph . citrus är ingen naturlig förekommande växt i medelhavet så den växer inte vilt i den kalkrika jorden som finns i vissa delar av medelhavsområdet vilket fikon och oliver gör .
och för att växter ska kunna ta upp järn behöver dom ett lägre ph ,, då lägre ph binder järn så att växterna inte kan ta upp det så lätt ,, medan ett lågt ph frigör järn så att växter kan ta upp det lättare .
det är ju därför citrusjord innehåller järn för att få en vacker grön färg och då har även jorden ett lägre ph .
oliver och fikon vill ha en mineralrikjord som innehåller kalk . men som även ska vara grusig och sandig och inte alltför kraftig . speciellt fikon som kan få väldigt långa årskott i alltför kraftig jord .
CITAT (Suz @ 03-07-2008, 15:46)

Hej!
Mitt fikonträd frodas och har massor av frukt vilket jag är glad för.
Jag har aldrig gett det någon näring direkt men är nu rädd för att det kanske inte ska må så bra utan och undrar därför vad för slags näringstilskott som är bäst?
Sen kikar det upp skott i krukan, inte intill det stora fikonet utan utmed kanterna på krukan ca 10cm ifrån trädet.
Jag har läst att sticklingar tas bäst vår och höst men hur är det med dessa skott?
Har även ett olivträd som säkert vill ha näring.
Vet att det finns en speciell slags näring till just oliver (minns inte nu vad det heter) men har ännu inte funnit det någonstans. På trädgården tyckte de att jag lika gärna kan använda samma näring som jag använder till mina citrusar......men jag törs inte riktigt.
Har ni några tips och råd?
trivs ditt fikon ypperligt så behöver du nog bara plantera om det i nyjord ( plantjord uppblandat med grus,sand,leca,kalkgranulat (eller algomin) och lite lergranulat ). fikon är inte alls näringskrävande . mina egna växer bra i ren grus/sand .
skotten som kommer är rotskott ,, dessa kan du kapa av och rota när det är vår ,, rota dom varmt och soligt i såjord har du tillgång till undervärme är det bra , fikon tar lång tid på sig att rota sig . klipp av skotten under ett blad fäste ( där bladen suttit kommer nya rötter men även under bladfästet kommer rötter ) .
oliven räcker vanlig blåkorn varannan vecka . den ska inte ges näring efter första juli .