Full version: hus frågor
Rapchic
Som vissa kanske har läst i receptforumet har min pappa gått bort
och det hände samtidigt som min farfar fick reda på att han har en tumör
vilket gör att han inte kan bo kvar i sitt hus (och min pappa bodde i en stuga/hus på tomten)
vilket då gör att husena står tomma ingen av mina systrar kan/vill flytta till hus
men jag och min sambo både vill och har möjlighet
men både han och jag är gansk unga (21 år) så vi har aldrig hunnit bo i hus och ha fulla ansvaret för det
(båda har vuxit upp i hus dock) farfar är dock glad över att nån vill bo där
nu har jag då några frågor

vad måste man göra med hus?
nu tänker jag på tex snöskottning och gräsklippning men det finns säkert MYCKET mer
(huset är i bra skick ved jag vet iallafall, det är lasyr på väggarna, helt tak (ny lagat nyss), huset är ungefär lika gammalt som jag. mossebo däremot (där min pappa bodde) är i dåligt skick behöver målas om, verandan måste göras om och bron med tex men mossebo vill mina systrar ha kvar som det är så det blir delat ansvar)

vilka är de löpand eutgifterna vid hus?
vi har dock ved för minst ett år eftersom farfar äger skog också och det är där (vad jag vet)
han har tagit virke till veden nu vet vi inte om det är vi som kommer ha ansvar för skogen också
eller om det kommer stå oskött tills nån av mina systrar ärver det
om vi ska "ta ved" där däremot så får vi hjälp min sambos plastpappa som gått skogis och själv har skog

nått annat man ska tänka på?

vill då göra både potatisland, grönsaksland och örtagård eftersom det hör en hel lejda/lejd/äng/etc
men det frågar jag om senare om vi bestämmer oss för att flytta dit
henriks
Största skillnaden (på minussidan för eget hus) är nog att du inte har någon hyresvärd att ringa till när saker går sönder och behöver repareras - tvättmaskin, kylskåp, spis, vattenpump, värmepanna mm mm

Men huset har många många andra fördelar så jag tycker absolut att ni skall ta chansen om ni tycker att ni orkar med lite underhåll och skötsel.

saker som kostar med hus (fritt ur minnet, finns säkert fler)
sotaren
sophämtning
fastighetsskatt (försvinner/ändras till avgift)
målning (intervall beroende på färg och läge)
utbyte/reparationer av diverse maskiner
uppvärmning (om ni eldar med ved från egen skog lär det ju vara billigt, men kräva en del arbete istället)
El (säkert dyrare än i lägenheten, trots vedeldning)
Rapchic
tack henrik lite jag inte tänkte på tex sotaren
hmm undra hur det är med husskatten eftersom huset kommer stå på farfar
så vi "hyr" det dvs betalar för löpande utgifter
det praktiska med att det är farfarshus och han inte direkt ska skriva över huset/att vi ska ärva det
är att vi kan testa att bo där (och betala löpande utgifter) för att se om vi klarar det

å trådgårdsfråga då
eftersom det står tomt kan vi flytta in direkt vi bestämt oss
kommer det vara nått trädgårdsmässigt som kommer behöva göras på sensommaren/hösten
eller ska man vänta med sånt till våren?

hmm vet inte om detta är relevant för mina frågor men
huset står på ett litet berg men är skyddat från vind av skog runtomkring
Ingrid Zon3
Ledsen för din skull Rapchic, även om ni nu får unikt tillfälle att provbo.

Det finns många bra siter på nätet för boendeekonomi. Er bank kan säkert hjälpa till också. På Konsumentverkets sida hittade jag följande:
Förutom låneräntor och amorteringar, fastighetsskatt/kommunal avgift, tomträttsavgäld eller arrende om man inte äger tomten:
Värme, vatten, el, sotning, sophämtning, villaförsäkring, årsavgift till eventu­ell samfällighet, underhåll, reparatio­ner med mera.

Även om det kanske verkar fånigt nu så kan det nog vara bra att skriva ett hyresavtal med din farfar så att både ni och han (och andra) vet vad som är överenskommet. Tyvärr är det nog sant som de säger att "arvskiften och bodelningar tar fram det sämsta hos människan".

Vad ni måste göra med din pappas tälle beror mycket på byggnadssätt. Om ett hus står obebott så brukar man ju kunna sänka värmen rejält utan att det tar skada men ofta behöver man ju hålla det över frost i alla fall. Är det då vedeldning så blir det ju till att passa det så gott som dagligen på vintern. Är det i bra skick förutom målning, veranda och bron så låter det inte akut. Fast det är ju alltid bra att hålla efter så att det inte ser obebott ut.

När det gäller trädgården kan det finnas en del att pyssla med på hösten men då måste man veta lite om vad som finns där. Perennrabatter, buskar och träd behöver man ofta inte göra något med. Rensa ogräs är dock aldrig fel... Om din farfar orkar kanske han kan berätta vad han brukar göra?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon