Som vissa kanske har läst i receptforumet har min pappa gått bort
och det hände samtidigt som min farfar fick reda på att han har en tumör
vilket gör att han inte kan bo kvar i sitt hus (och min pappa bodde i en stuga/hus på tomten)
vilket då gör att husena står tomma ingen av mina systrar kan/vill flytta till hus
men jag och min sambo både vill och har möjlighet
men både han och jag är gansk unga (21 år) så vi har aldrig hunnit bo i hus och ha fulla ansvaret för det
(båda har vuxit upp i hus dock) farfar är dock glad över att nån vill bo där
nu har jag då några frågor
vad måste man göra med hus?
nu tänker jag på tex snöskottning och gräsklippning men det finns säkert MYCKET mer
(huset är i bra skick ved jag vet iallafall, det är lasyr på väggarna, helt tak (ny lagat nyss), huset är ungefär lika gammalt som jag. mossebo däremot (där min pappa bodde) är i dåligt skick behöver målas om, verandan måste göras om och bron med tex men mossebo vill mina systrar ha kvar som det är så det blir delat ansvar)
vilka är de löpand eutgifterna vid hus?
vi har dock ved för minst ett år eftersom farfar äger skog också och det är där (vad jag vet)
han har tagit virke till veden nu vet vi inte om det är vi som kommer ha ansvar för skogen också
eller om det kommer stå oskött tills nån av mina systrar ärver det
om vi ska "ta ved" där däremot så får vi hjälp min sambos plastpappa som gått skogis och själv har skog
nått annat man ska tänka på?
vill då göra både potatisland, grönsaksland och örtagård eftersom det hör en hel lejda/lejd/äng/etc
men det frågar jag om senare om vi bestämmer oss för att flytta dit