Full version: Fikon
ztina
Är det någon som kan ha tips på vad man kan göra åt detta?
Fikonen trillar av när de är vindruvsstora. De står i ett stort ljust uterum och får vatten och näring.
Någon som kan mer om dessa frukter och hur man får dem att sitta kvar på grenarna.

Undrande Ztina
freddie
För varm och torr luft?
Alexander-VG-zon3
att frukterna trillar av kan bero av flera orsaker .

1att den står för torrt
2att det är för fuktigt
3att den inte orkar bära alla frukterna
4att den övervintrar fel
5att den har det för bra
6att den har ohyra eller fel på rötterna
7står för mörkt i samband med hög värme

MariaS
CITAT (ztina @ 03-07-2008, 19:43) *
Är det någon som kan ha tips på vad man kan göra åt detta?
Fikonen trillar av när de är vindruvsstora. De står i ett stort ljust uterum och får vatten och näring.
Någon som kan mer om dessa frukter och hur man får dem att sitta kvar på grenarna.

Undrande Ztina

Ställ fikonet utanför uterummet istället och låt naturen ha sin gång, med vatten och torka. Lustigt nog mår fikonen bäst av detta oregelbundna liv och svarar glatt på detta tilltal.
embees
Ja, jag har en stor fikonbuske som har stått utomhus i hela sitt 40 åriga liv. Den stackaren har fått flytta runt den. Från min mormors lilla gårdsträdgård i Ystad till denna min tredje trädgård och den mår hur bra som helst.
ztina
Tack för hjälpen.
Azur
Jag har ingen som helst erfarenhet av att odla fikon, men... behöver inte fikon bli infekterade av en parasitstekel för att det skall bli någon frukt?
Jag har för mig att de första försöken att odla fikon i USA misslyckades för man hade inte rätt stekel där... Den kanske inte finns på bornholm heller?
embees
Mitt fikon fick frukter när jag hade det på en väl skyddad plats när jag bodde i Vellinge. Ätbara.
brownie186
Dom har lyckats ta fram en självfertil sort så stekeln är inte alltid nödvändig
Alexander-VG-zon3
CITAT (Azur @ 03-07-2008, 23:50) *
Jag har ingen som helst erfarenhet av att odla fikon, men... behöver inte fikon bli infekterade av en parasitstekel för att det skall bli någon frukt?
Jag har för mig att de första försöken att odla fikon i USA misslyckades för man hade inte rätt stekel där... Den kanske inte finns på bornholm heller?

dom man köper i sverige är oftast till stor del en sort som utvecklar frukt utan stekel ,, fikonen blir ju inte infekterade i naturen . utan dom är beroende av varandra för att fortplanta sig . utan fikonsteklen kan inte fikon fortplanta sig och utan fikon kan inte fikonsteklen fortplanta sig .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon