Full version: Beskära prydnadsapel
lynnis
[attachment=20640:Frem.JPG]

Nu har jag velat fram och tillbaka hurvida jag ska såga ner min apel eller inte och bestämmt mig för att ge den en chans. Jag känner att den måste bli minde "tung" framför huset och behövs därmed beskäras. Längst ner sitter där tre grenar ca 10 cm i diameter, dom skulle jag vilja plocka bort för att få upp kronan. En apel ska som jag förstår det beskäras i JAS, så det borde ju gå nu. Kan jag ta grenarna på en gång? Något jag ska tänka på (har läst på lite om beskärningsteknink)? Sedan har även kronan en massa grenar och vattenskott då topparna (det är två) har blivit kapade av förra ägarna. Kan jag börja gallra lite i dom? Ska jag kapa hela grenar?

Många frågor, kanske kan få lite klarhet i det whistling.gif
Ingrid Zon3
CITAT (lynnis @ 03-07-2008, 22:00) *
Längst ner sitter där tre ca 10 cm i diameter, dom skulle jag vilja plocka bort för att få upp kronan.

Menar du att det är tre grenar som vardera är 10 cm i diameter som du vill ta bort?
Isf låter det som ett väldigt stort ingrepp!
lynnis
Ja, det är tre grenar som är 10 cm vardera. Alternativet för mig är att såga ner hela trädet för grenarna sitter så lågt ner. Kanske vara värt att prova?
Ingrid Zon3
Jag skulle inte göra det. Möjligtvis en gren per år. Men jag skulle anlita proffs för att bedöma det.

Anledningen till vattenskotten är väl att kronan blivit för hårt beskuren. Om du tar bort så stora grenar kommer det ännu mer vattenskott. Men tar du alla grenarna samtidigt finns det ju knappt nån bark kvar där utan bara stora sår-ytor.

Hoppas att någon av dem som verkligen kan träd och beskärning svarar på det här.

Ezereht
ingen expert på träd, men är det ett träd man ändå funderat på att kasta, varför inte träna på det. Jag skulle nog inte ta av alla tre grenar på en gång dock. Men en per år, eller en i år och två nästa år när du ser hur det gick?
Att gallra ur kronan på vattenskott borde du kunna göra, och toppa in lite högst upp. Kommer väl några nya, men finns det bra med bladmassa och du kanske vattnar om det är torrt så borde det förbättra oddsen.

Om du tar bort lite gräs under trädet och har på barkmull istället ser det snyggare ut, trädet får mer vatten och du behöver inte gå så nära därunder för att klippa gräset. Kanske ni stör er mindre på grenarna som är ivägen?
Cilla
Detta träd har vi haft uppe förut. Det är klokt med eftertanke och att fundera flera gånger innan man gör stora ingrepp!

Trädet kommer att överleva de ingrepp du gör, men de kommer också att förkorta livslängden på trädet rätt rejält. 10 cm stora snitt är mycket stora på apel och rötsvampar hinner käka sig in innan trädet ens lyckats halvsluta snittytorna/öppningarna.

Ganska ofta hamnar man i situationer som dessa; för att ett träd ska kunna stå kvar måste man välja att göra ingrepp som man vet förkortar trädets levnad på platsen. Närapå alltid är orsaken att trädägare och tidiga trädägare inte vetat hur träd växer - ofta handlar det om grenar som borde tagits bort när trädet bara var ett par år på platsen.

Det bästa är om du kan ta en gren i JAS varje år och inte måste ta bort alla på en gång. Oavsett om du tar alla eller en per år så blir det om ca 5 år läge att kika på trädet och se att rötan inte hunnit så långt att trädet kan falla eller skada människor.

Vattenskotten skulle jag inte brytt mig om. trädet är felbeskuret och det bästa receptet på prydnadsapel mot detta är att låta det lösa det själv. En prydnadsapel ska vara tät så att man kan njuta av den burriga blommen och den är ofta helt kapabel att bära sina grenar och frukter utan människans hjälp, också om den är felbeskuren en gång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon