CillaM
Såg till min förtjusning att förra årets stora skörd av vindruvor i växthuset har resulterat i, hittills, 9 stycken nya plantor. Några delvis i andra övervintrade krukor, så som kronärtsskocka. Undrar hur många frösådda plantor årets enorma skörd av vindruvor kommer att ge. Nästa år lär vi se svaret. Ni som tidgare haft det så här, vad gör ni med fröplantorna? Själv har jag krukat 4 plantor och ska göra resten i morgon.
KURT
Vad är det för druvor? Vad har du tänkt använda dem till, de flesta vindruvor lär väl inte vara sortäkta?
CillaM
Jag har räknat till 13 små plantor och jag har absolut inte en suck aning om vad jag ska göra med dom. Får väl se vad som har överlevt till nästa år och sedan kanske byta till mig nåt. Namnet har jag inte, eller rättare sagt jag hade det då jag fick reda på det för några år sedan på AOT forumet. Men nu när jag loggat in där ser jag att alla trådar som man skrivit i har raderats. Druvorna är blåa, mycket söta men med lite syrlighet. Det är min mammas planta och hon kastar alltid alla namnlappar... suck. Hm, nåt med Dr. tror jag det var.

Korrigering: jag ser att mina gamla trådar på AOT forumet finns kvar, letar efter namnet på druvan.
Åsa, mälardalen zon 2
Vindruvor är inte fröäkta så ska du ha samma sort som din mamma så måste du föröka vindruvan vegetativt. Frösår man så blir det inte den sorten din mamma har, ofta blir det sura oätliga saker (blir ofta åt vildhållet)så byter du växter med någon måste du upplysa om detta, du kan inte säga att det är den sorten din mamma har.
CillaM
Jaha, det verkar som om vinstocken kan ha vart felnamnad, då en liten handskriven, och avriven lapp fanns kvar. När jag ställde frågan på AOT 2006 hade stocken inga druvor det året. Men svaret jag fick då var att det kunde vara en Dr Schmidtmans sockerdruva, men den har väl gröna druvor? Druvorna på vår är blålila.

Jo det läste jag också nu. Men jag redan några som bara är intresserade av att ha den blivande vinstocken växande utomhus även om den inte ger någon frukt alls. Och då spelar det ingen roll eller hur? Men å andra sidan så är fina kraftiga vinstockar ganska så billiga idag.
RibesRubusVitis
Fast om du redan har en vinranka som ger fina blålila druvor, är det en baggis att tillverka massor av identiska vinrankor. Vänta tills du beskurit rankan i vinter och spara klippet i en fuktig tidning som stoppas i en plastpåse och förvaras i kylen ett par månader. Sticklingarna sätts lämpligen i början av mars. Då vet du ju från början vilken kvalitet det blir.
CillaM
CITAT (RibesRubusVitis @ 04-07-2008, 22:25) *
Fast om du redan har en vinranka som ger fina blålila druvor, är det en baggis att tillverka massor av identiska vinrankor. Vänta tills du beskurit rankan i vinter och spara klippet i en fuktig tidning som stoppas i en plastpåse och förvaras i kylen ett par månader. Sticklingarna sätts lämpligen i början av mars. Då vet du ju från början vilken kvalitet det blir.

Då får jag hoppas att min mamma hinner beskära den i tid då. 2 år i rad har hon beskurit den alldeles för sent i mars/april men den verkar strunta totalt i det med tanke på den enorma skörd den har haft och kommer att få. Sticklingarna, vad tror du, går det bra att testa några i vitmosseblandning?
Åsa, mälardalen zon 2
Det går även bra att föröka med avläggare och det är lämpligt att göra nu, jag har fått i stort sett 100% resultat med avläggare vid den här årstiden. Bara välja ut en ranka som går att böja ner mot marken, skada grenen på undersidan och tryck ner den skadade delen mot marken (öppen jord, ogräsfritt), lägg över lite jord och sedan till slut en sten. Vänta sedan till nästa år då har det kommit ut rötter och den nya plantan kan klippas bort från sin mamma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon