Full version: Identifieringshjälp
Azur
När jag var i skottland för några år sedan, så såg jag en blomma jag aldrig blivit riktigt klar på vad det var.

Det var en liten hyacint-liknande ljusblå lökväxt som växte överallt i öppna skogsområden, den växte ungefär som vitsippa gör här. Den var omkring 20-25 cm hög, blommade i april-maj (kring lövsprickningen i Skottland) och var som sagt oerhört vanlig - den som har varit i skottland på våren har garanterat sett den. T.ex. var marken på kullen Wallace-monumentet står på helt täckt med den.

Mest tyckte jag den påminde om en sirlig himmelsblå hyacint, med gissningsvis 5 - 15 klockor.

Nån som vet vad det var för något?
Lena i Torslanda
Troligtvis engelsk klockhyacint - Hyacinthoides non-scripta.
Chamomille
Här finns det vackra bilder...

http://www.photographersdirect.com/stockim...lockhyacint.asp
Azur
Japp, den är det!
Tackar! thanks.gif

Går den att få tag på i Sverige?

EDIT: Efter en del google image search surfande undrar jag om det kanske inte var Spansk Klockhyacint eller hybriden mellan Spansk och Engelsk hyacint jag såg, för jag är rätt säker på att de hade upprätt blomställning, och jag minns inte att de hade någon doft. En Hyacinthoides var det dock garanterat.
Åsa, mälardalen zon 2
Spansk klockhyacint finns i stort sett överallt där det säljs lökar på hösten i trädgårdsbutikerna (+de kan köpas på postorder från ex. Lilla Fiskaregatan). De finns i vitt, rosa och blått.

I handeln använder man dock för det mesta de gamla namnen på dessa växter, Spansk klockhyacint = Scilla hispanica, engelsk klockhyacint = Scilla non-scripta. Båda sorterna kan hittas redan nu i höstlökssortimentet hos Lilla fiskaregatans trädgårdsbutik under rubriken Scilla.

http://www.lillafiskaregatanstradgardsbutik.se/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon