Dilara
Precis som alla andra år, Ringblommor. rose.gif

[attachment=20659:DSC02044.JPG]
[attachment=20660:DSC02047.JPG]
[attachment=20661:DSC02048.JPG]
[attachment=20662:DSC02040.JPG]
DragonLady
Jag älskar ringblommor wub.gif
Mina börjar också slå ut nu..
Noak
Mina har knappt kommit upp...
Nu blir jag avundsjuk...
Lady Hamilton
Åh! vad vackra Ringblommor ni har blush.gif både Dilara o DragonLady Vad heter de? och vart har ni köpt era fröer? Själv har jag bara en 'enklare' sort från egentagna frön från i fjol
[attachment=20670:DSCN0616.JPG]
[attachment=20671:DSCN0618.JPG]
[attachment=20672:DSCN0620.JPG]
DragonLady

Ringblomma 'Triangle Flashback'
Calendula officinalis
En mycket vacker ringblomma med en lysande rosa framsida som tonar mot citrongult i mitten och med mörkt plommonlila baksida. Lättodlad ettåring. Höjd ca 40 cm. 100 frön.

Denna ringblomman har odla som frön..
Eva-Helene
Till båda Ladies:ååååååååååååååååååååååå va avundsjuk jag blir! *harlessnatpåcoopringblommorna*
Dilara
Tack Hamilton, din Ringblomma är också jättevacker! Vilken fin röd färg. Mina är Daisy Citrus Mix, köpta från Weibulls. Ska bli 15-20 cm hög, men mina är nog 30-35 cm men ändå buskiga och fina.
Lady Hamilton
thanks.gif jag har nu antecknat båda namnen på min "måste"-lista tills nästa år

DragonLady
Tala om hur jag ska samla frön så kan jag skicka dej ett gäng yes.gif
eden
Att ringblommor kan vara sååå vackra. För mig har det varit ogräs tills jag fick se era. Får kanske tänka om!!!
Sylvia
CITAT (DragonLady @ 04-07-2008, 20:51) *

Problemet är att om den är en F1-hybrid, så blir inte fröavkomman likadan som mamman... men alla är ju vackra, så varför inte chansa.
DragonLady
CITAT (Sylvia @ 04-07-2008, 20:55) *
Problemet är att om den är en F1-hybrid, så blir inte fröavkomman likadan som mamman... men alla är ju vackra, så varför inte chansa.

Hur vet man om det är en hybrid då?
CillaM
Ja visst är de små rara ringblommorna bara för underbara, små glädjespridare!
Dilara
CITAT (eden @ 04-07-2008, 20:54) *
Att ringblommor kan vara sååå vackra. För mig har det varit ogräs tills jag fick se era. Får kanske tänka om!!!

De förökar sig rikligt ja, men ändå så är dom inga ogräs. De är ju ettåriga så det är lätt att rensa!

CITAT (DragonLady @ 04-07-2008, 20:59) *
Hur vet man om det är en hybrid då?

Dragonlady, alla Ringblommor är hybrider. Det är bara äkta arter som är sortäkta.
Lady Hamilton
CITAT (DragonLady @ 04-07-2008, 20:51) *

Åh Tack! blush.gif När blomkapseln har blivit 'torr' så petar man i sär kapseln och där ser man fröna De liknar lite formen av en halv sjöhäst om du förstår hur jag menar
Om det är en F1 Hybrid brukar det stå på påsen
DragonLady
Ja just det.. små sjöhästar var det ju giggle.gif
Det står inget om hybrid på påsen.. dunno.gif
Det blir ju spännande att se vad det blir för sort nästa år då om det nu är en hybrid yes.gif
Har några frön kvar i påsen... konstigt... jag brukar ju så ALLA frön som finns i påsarna oavsett om det är en miljon frön... g.gif rotfl.gif
Kan skicka några sådana också då för säkerhets skull giggle.gif så kan du också jämföra hur olika de nu blir.. om de nu blir olika..
tepa
Hej

Här kommer en bild på mitt ringblomsland. För tätt ? Borde jag gallra ur lite ? Som ni ser så är det flera på gång att slå ut. Ifjol var det jättevackert med detta hav av ringblommor, men nu verkar det vara ännu flera.

Hälsn Tepa
Heda
Tepa Åh vilka fina gångar du har!! Du måste ta bild och visa när det är ett hav i ringblomsrabatten!! Mina Triangle flaschback håller på att slå ut! Faktiskt första gången jag sår ringblommor...det blir nog inte den sista... smile.gif
tepa
Jo, Heda, det ska bli bild av havet.

Hälsn Tepa
tepa
Hej Heda

Den utlovade bilden på havet. Kommer det ännu mera blommor tar jag flera. Finns massor av mindre plantor utan knoppar, men gamla blommar ju ut och vissnar bort.

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon