Hej!
Jag har hysteriskt mycket kart på mina fem äppelträd. (Det var en ljuvlig blomning iår...mmmm...)
Men jag kommer aldrig kunna ta tillvara på allt! Hur mycket kan jag ta bort utan att träden blir "ledsna"?
Heslt skulle jag ta bort det mesta på alla träd utom min favorit, den får gärna ge frukt.
Tips och råd mottages tacksamt, tack!
Mvh/Fia
Platinum
04-07-2008, 17:50
Jag gallrar aldrig mina äppelträd trots att jag har nio stycken, det som ska gallras brukar naturen ta hand om.
Det jag inte orkar ta reda på går till komposten, till kompisar som har hästar, till våra kaniner, sen kommer det fåglar, rådjur möjligen fladdermöss och mumsar upp en del.
Kanske du känner nån som har hästar eller kaniner? Uppskattat godis bland dessa djur med flera.
Åsa, mälardalen zon 2
04-07-2008, 19:17
Ca 1 knytnäve mellan frukterna brukar man ha som riktmärke, man kan dock ta bort ännu mer om man vill man kan t.o.m ta bort alla frukter utan att trädet blir lesset. Det är mödan lönt att kartgallra, man brukar få mycket större frukter ifall man kartgallrar. +Man kan se til att ta bort alla frukter som man ser att fruktvecklaren gjort hål i när man kartgallrar, ofta är larven därinne i frukten och på så sätt hindrar man den från att gå in och äta i flera frukter.
Stort tack för era svar!
Jag gör nog så att jag gallrar så gott jag kommer åt (och hinner, med två småttingar kring benen

). Resten får naturen sköta, eller djuren....
Mvh/Fia
Man brukar ju säga att man aldrig kan kartgallra allt för mycket, och att det kan vara bättre att låta grannen kartgallra, kartgallrar man åt sig själv blir det oftast allt för mycket kvar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.