Full version: Vad kan detta vara?
Ingrid Zon3
På trädgårdsföreningens växtbytardag fick jag med en liten fröplanta. Hon som hade tagit med den hade sått frön som hon fått på semesterresa (Azorerna, Madeira, Kanarieöarna eller nåt sånt) och visste inte vad det skulle bli av den.

Nu har den vuxit till sig lite och när jag tittade närmare på den idag såg den ut så här:
[attachment=20684:Vadedetta1.jpg]

[attachment=20685:vadedetta2.jpg]

Någon som känner igen den?

Med tanke på att den har 7 mm långa taggar från bladnerverna när den är 15 cm hög funderar jag på att ta död på den snabbt...
FiddeP
Den lär du ju inte vara farlig bara för att den har taggar. Det har ju rosor också. Vet tyvärr inte vad det är.
CillaM
Det ser ut att vara samma växt som jag i höstas letade namnet på, bland annat här på forumet, Solanum aethiopicum. Bilder kan du se här:
Solanum aethiopicummogen.jpg

Solanum aethiopicummogen.jpg

StamSolanum aethiopicum.jpg

Solanum aethiopicum3.jpg

Solanum aethiopicum.jpg

4Solanum aethiopicum.jpg

Ingrid Zon3
Verkar ju stämma precis, tackar!
Följdfrågor:
Blev taggarna besvärliga?
Vågade du dig på att äta den?
Isf, hur tillagade du dem?
CillaM
Nä, taggarna höll jag mig ju ifrån men när jag handskades med plantorna så var det ju handskar som gällde. Jag åt dom aldrig men använde frukterna som dekorationer i bland annat höstkransar. Frukterna ser ju ut som små minipumpor och var perfekta till höstfester, Halloween och annat. Och så blev det ju över mängder med frukter som jag sedan tog fröer av.
Eva 33c
Det finns så fruktansväst många solanum arter. Din lilla planta liknar också de jag får av fröer jag själv plockade på Gran Canaria ett år. Jag har ett foto på växten jag tog frökapslar från. Bladform och taggar är ju väldigt lika. Även om taggarna inte syns på denna bild. Men blommor och frukt stämmer inte med Cillas växt. Frökapslana blir svarta när de mognat och torkat. De jag sår själv hinner inte utveckla frukt under en tillväxt säsong. Förra årets plantor hann frysa innan jag hann ta hand om dem för eventuell övervintring.
Är det någon här som kan namnet på min solanum variant så skulle jag bli mycket glad.
[attachment=20729:okand_solanum.jpg]
CillaM
CITAT (Eva 33c @ 05-07-2008, 21:11) *
Det finns så fruktansväst många solanum arter. Din lilla planta liknar också de jag får av fröer jag själv plockade på Gran Canaria ett år. Jag har ett foto på växten jag tog frökapslar från. Bladform och taggar är ju väldigt lika. Även om taggarna inte syns på denna bild. Men blommor och frukt stämmer inte med Cillas växt. Frökapslana blir svarta när de mognat och torkat. De jag sår själv hinner inte utveckla frukt under en tillväxt säsong. Förra årets plantor hann frysa innan jag hann ta hand om dem för eventuell övervintring.
Är det någon här som kan namnet på min solanum variant så skulle jag bli mycket glad.
[attachment=20729:okand_solanum.jpg]

Eva, dina verkar iaf inte ha några taggar på bladen, eller?
Eva 33c
Jo den har taggar, även om de inte syns på just den där bilden (som jag skrev, fast det var kanske lite otydligt formulerat)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon