Potentilla
På några av mina utblommade aklejor har jag upptäckt kolonier av små mm-stora, ljusgula, runda ägg. Finns det någon skadegörare som är känd för att gilla just akleja?
Azur
Ja, Aklejbladstekel, Pristiphora alnivora, och säkert andra också.

Vad som än lagt de äggen kan du nog räkna med att larverna äter akleja.
Potentilla
Aklejabladsstekel. Ja, det låter troligt, men något mumsande blir det inte tal om. Jag har redan mosat äggen mellan tummen och pekfingret. smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag skulle vilja se bilder + veta hur många ägg det är. Det finns ju åtminstone ett nyttodjur med gula ägg som kan lägga dem i klungor med uppåt 40-50ägg = vår vän nyckelpigan.

Här hittas bilder på nyckelpigeägg

Steklar brukar väl ofta sticka in sina ägg i växterna så jag tror inte att äggsamlingarna hör till aklejabladstekeln.
Potentilla
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 05-07-2008, 16:33) *
Jag skulle vilja se bilder + veta hur många ägg det är. Det finns ju åtminstone ett nyttodjur med gula ägg som kan lägga dem i klungor med uppåt 40-50ägg = vår vän nyckelpigan.

Här hittas bilder på nyckelpigeägg
Steklar brukar väl ofta sticka in sina ägg i växterna så jag tror inte att äggsamlingarna hör till aklejabladstekeln.

Usch, nu får jag ångest! Det kan mycket väl vara nyckelpigeägg enl din länk till bilder. Äggen sitter (satt) i flera klungor om ca 20–30 st i varje. Nästa gång ska jag inte vara så snabb att ha ihjäl innan jag vet vad det är.
Azur
Min personliga åsikt är att det är bättre att fälla än fria i såna här fall. Det finns som sagt andra än aklejbladstekel som kan äta akleja, och äggen läggs på/vid näringskällan. Nyckelpigor brukar väl just av den anledningen lägga på växter som har mycket bladlöss.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon