Mollyskroll
05-07-2008, 14:24
Vi satte en häck på försommaren som vi fick tipset att gödsla med hönsgödsel till midsommar. Vilket jag också gjorde, ca 1 dl per planta som det stod. Även blandade jag gödselvatten enligt anvisningar på säcken som jag vattnade mina krukor ute med. Dessutom fick rabatter och enstaka andra växter en dust, här skulle skötas om minnsann! Oj vad nöjd jag var.
Men när jag skulle kika under marktäckväven, som häcken står i, för att se om den behövde vattnas så upptäckte jag att min fina gödsling hade totalt möglat och det låg ett vitt dunigt täcke vid varje planta! Trodde först att täckväven gjort det för tätt och fuktigt under (vilket snubben på plantskolan i så fall kunde varnat för då det var han som tipsade både om täckväven och gödslet) men upptäckte sedan att det var lika ludet i mina krukor och bitvis även i de andra planteringarna som fått gödslet.
En mängd frågor dyker upp nu då. Vad gjorde jag för fel? Jag följde alla doseringsanvisningar. Kan det vara för att jag myllade ner gödslet för dåligt i jorden? Men varför möglade det i krukorna med då, det var ju upplöst i vatten? Jag vattnade dem som vanligt. Kan jag anse plantorna gödslade ändå, eller har jag bara gjort förhållandena värre för dom? Borde jag använt annat gödsel? Har någon annan upplevt samma sak?
Generellt beror mögel på att det är för fuktigt, blir det blöttare så ruttnar det, syrefattig miljö.
Mögelsporer finns lite över allt så jag tror att du helt enkelt kan ta av marktäcksväven, sluta vattna och mylla ner gödslet.
Själv brukar jag göra ett hål i marken med en pinne fylla hålet, nästan ända upp, med hönsgödsel och lägga jord över i krukor lägger jag först litte jord sedan en matsked hönsgödsel så lite jort till och därefter planterar jag växten. Vill inbilla mig att jag får ett litet lager med hönsgödsel som sakta läcker ut till växten
Åsa, mälardalen zon 2
05-07-2008, 15:18
fuktigt hela tiden + värme + naturgödsel + torv brukar kunna ge upphov till lite luddigt mögel men det är ingen fara det är bara naturliga nedbrytningssvampar som hjälper till att bryta ner dött organiskt material. Det är inte skadligt för växterna. I krukorna kan det räcka med att låta jorden torka upp mellan vattningarna ifall man inte vill ha dem där.
Marktäckväven kan få ligga kvar, det håller borta ogräset mm. Marktäckväv gör det inte för tätt och fuktigt.
Själv odlar jag pumpa och squash i marktäckväv och de trivs och frodas.

Mollyskroll
05-07-2008, 17:46
Ok skönt att höra att det inte är någon fara för växterna i alla fall. Marktäckväven är väl inte riktigt ett alternativ att ta bort, det rör sig om 90 meter häck och vi la ner mycket tid och möda på att plantera i den, just för att slippa rensa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.