SkaparStugan2
Det stack till i mitt hjärta då jag hörde det här häromdagen. Följande utspelar sig en solig och fin dag killen och hans familj är och hälsar på hos mormor. Den lilla killen som är i 4-5 års åldern frågar sin pappa -Pappa vad är nässslor för något? Pappan svarar det är ett ogräs. Vad är ogräs frågar då den lille killen? I hård och irriterad ton säger pappan -Sluta nu att fråga så förbannat!! Det blev alldeles tyst. Kanske var pappan varm trött irriterad vad vet jag ,men jag önskar så att han hade svarat på ett annat sätt.Tyckte så synd om den här lille killen! -cry-.gif
ystadhelen
Ledsamt att höra.
Även om man är trött/ varm eller av annan anledning irriterad, bör man väl ta sig tid att svara.?
Barn förstår om man förklarar enkelt och på deras nivå.
Lillpojken hade nog tyckt att det var ok om pappan hade sagt som det var, typ:
" Jag är lite trött/ varm/ arg just nu och orkar inte prata om det, men ikväll/ imorgon/ när vi kommit hem/ när vi sitter och kvällsmyser i soffan så kan vi prata om det."
Mvh: Helen
Netha
CITAT (SkaparStugan2 @ 05-07-2008, 17:50) *
Det stack till i mitt hjärta då jag hörde det här häromdagen. Följande utspelar sig en solig och fin dag killen och hans familj är och hälsar på hos mormor. Den lilla killen som är i 4-5 års åldern frågar sin pappa -Pappa vad är nässslor för något? Pappan svarar det är ett ogräs. Vad är ogräs frågar då den lille killen? I hård och irriterad ton säger pappan -Sluta nu att fråga så förbannat!! Det blev alldeles tyst. Kanske var pappan varm trött irriterad vad vet jag ,men jag önskar så att han hade svarat på ett annat sätt.Tyckte så synd om den här lille killen! -cry-.gif

Men varför förklarade inte du för den lille pojken vad ogräs var???

SkaparStugan2
CITAT (Netha @ 05-07-2008, 22:25) *
Men varför förklarade inte du för den lille pojken vad ogräs var???

Jo hade jag varit i samma sällskap som den lille killen så hade jag förklarat det för honom helt klart. Men nu var det så att jag satt i vårt uterum och tog en kopp kaffe och kunde inte undgå att höra det hela som utspelades hos grannen. Men jag hoppas att jag springer på den lille killen någon dag och då ska jag försöka förklara för honom vad ogräs är för något. yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon