Full version: Identifieringshjälp
Madeleine1
Jag har en ros som jag tycker mycket om, men som jag inte vet något om alls. Jag skulle bli jätteglad om det finns någon som kan hjälpa mig att identifiera den. smile.gif
Här kommer lite bilder:

Blommorna är väldigt skålformade och sitter 5-10 st tillsammans på varje kvist.

Knoppar

Bladen från undersidan, aningen ljusare

Längst in är kronbladen vita, men här syns det inte så tydligt

Bladen är inte jätteblanka, men inte heller helmatta - snarare halvblanka/halvmatta. Enkelsågade med spetsiga småblad.

Taggarna är röda, sitter normalt enskilt och ganska glest, ett par centimeter mellan.

Hoppas att någon kan hjälpa mig!

Storleken kanske kan ha betydels också... ca 70 cm hög är den för tillfället, men jag har ingen aning om ifall jag skött den på "rätt" sätt - den kanske kan bli större.
svennis
Hej!
Fin ros o bra beskrivning.
Vill du ha fler kan jag föröka den om jag får behålla någon.
Kirsten Poulsen lite nära, Rödhätte är en annan odlad ros.
smile.gif
Madeleine1
Tack!! smile.gif Vad roligt att det var någon som hade ett förslag. Jag hade tyvärr missat att bevaka inlägget, men blev glatt överraskad när jag tittade in idag!

Jag är inne på Rödhätte. Tycker att det verkar stämma väldigt bra. Anledningen till att jag inte riktigt tror på Kristen Poulsen är att min ros har enskilda taggar, glest och där emellan finns inte tillstymmelse till tagg. Kirsten Poulsen är, om jag förstått det rätt, tätt taggig. Jag vet i och för sig inte var man drar gränsen... smile.gif

Tackar så mycket för hjälpen och även för erbjudandet om att föröka rosen. Jag ber att få återkomma om det skulle bli aktuellt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon