CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 05-07-2008, 19:34)

På jobbet används det främst biologisk bekämpning typ rovkvalster och parasiter men vi har även beämpningsmedel främst ekologiska att ta till ifall det blir stora angrepp + blir det alltför stora angrepp så slänger vi växterna. (vi är KRAV godkända på stora delar av våra växthusodlingar så vi får inte använda några supergiftiga saker)
Jag har inga bladlöss alls i mitt hobbyväxthus och knappt inga i trädgården (och iår har jag inte ens klämt bladlöss för hand) men så har jag ju inte sprutat med något under flera år = hos mig får skadegörarnas predatorer föröka sig jag tar inte kål på dem genom att spruta med såpa och annat.
Vad skönt för dej att du inte har ngra bladlöss.(Men tyvärr hjälper det inte mej!)

I år har vi ett enormt bladlöss år här! Jag brukar aldrig behöva bry mej om dem för det brukar aldrig vara ett problem. Och tror du att det är för att jag har behandlat med såpa tror du fel. Ute vid husväggen har rosornas knoppar varit överfulla med bladlöss o jag har aldrig behandlat dem med ngt medel. Har sticklingförökat en hel del i år o då vet man ju aldrig vad man får med. Men till nästa år ifall problemet blir stort så skulle jag gärna vilja veta vad det finns för alternativ! Jag undrar då vad finns det för ekologiska bekämpningsmedel?