Full version: Bladlössbekämpning
GroPia
Undrar vad proffs/amatörodlarna modell större, använder för medel/parasiter för bekämpning av bladlöss. I år har vi haft stora problem med bladlöss så jag måste komma underfund med ngt effektivt motmedel nästkommande år. Såpa + T-röd är inte tillräckligt längre pga för stora odlingar. Undrar om ngn har ngt br tips eller kan hänvisa mej vidare!
Åsa, mälardalen zon 2
På jobbet används det främst biologisk bekämpning typ rovkvalster och parasiter men vi har även beämpningsmedel främst ekologiska att ta till ifall det blir stora angrepp + blir det alltför stora angrepp så slänger vi växterna. (vi är KRAV godkända på stora delar av våra växthusodlingar så vi får inte använda några supergiftiga saker)

Jag har inga bladlöss alls i mitt hobbyväxthus och knappt inga i trädgården (och iår har jag inte ens klämt bladlöss för hand) men så har jag ju inte sprutat med något under flera år = hos mig får skadegörarnas predatorer föröka sig jag tar inte kål på dem genom att spruta med såpa och annat.
evvy
Hej!
Idag köpte jag Weibulls bio-spray, får väl se om jag kan ta livet av lössen på min malva.
Har du prövat detta medel?
Hälsn Evvy confused.gif
GroPia
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 05-07-2008, 19:34) *
På jobbet används det främst biologisk bekämpning typ rovkvalster och parasiter men vi har även beämpningsmedel främst ekologiska att ta till ifall det blir stora angrepp + blir det alltför stora angrepp så slänger vi växterna. (vi är KRAV godkända på stora delar av våra växthusodlingar så vi får inte använda några supergiftiga saker)
Jag har inga bladlöss alls i mitt hobbyväxthus och knappt inga i trädgården (och iår har jag inte ens klämt bladlöss för hand) men så har jag ju inte sprutat med något under flera år = hos mig får skadegörarnas predatorer föröka sig jag tar inte kål på dem genom att spruta med såpa och annat.

Vad skönt för dej att du inte har ngra bladlöss.(Men tyvärr hjälper det inte mej!) no.gif I år har vi ett enormt bladlöss år här! Jag brukar aldrig behöva bry mej om dem för det brukar aldrig vara ett problem. Och tror du att det är för att jag har behandlat med såpa tror du fel. Ute vid husväggen har rosornas knoppar varit överfulla med bladlöss o jag har aldrig behandlat dem med ngt medel. Har sticklingförökat en hel del i år o då vet man ju aldrig vad man får med. Men till nästa år ifall problemet blir stort så skulle jag gärna vilja veta vad det finns för alternativ! Jag undrar då vad finns det för ekologiska bekämpningsmedel?
Åsa, mälardalen zon 2
Det är det gamla vanliga man använder = olika slags såpor (KRAV godkända ifall man är KRAV odlare = går inte bra att använda Grumme den är inte godkänd förKRAV odling), pyretrum medel typ Pyrex, Bionim och dyl. så det är samma som de flesta hobbyodlare använder.

Om man använder sprutning som bekämpning måste man göra detta runt 1gång i veckan det räcker inte att spruta en gång, utan man får fortsätta i stort sett hela säsongen.

Möjligtvis kan man spruta mindre ofta ifall man använder Bionim, bionim är inte så akut giftigt för insekterna men det förstör fortplantningsförmågan hos de som överlever. +Bionimet gör växterna mindre smakliga för insekterna. Bionim är dock riktigt dyrt och inte så lätt att få tag på + man kan inte spara det hur länge som helst det har ett bäst före datum. Det kan dock gå att få tag på via butiker som säljer Weibulls produkter för det verkar vara weibulls som säljer medlet just nu.

+Till nästa år vattnrosorna rejält regelbundet från tidig vår (riktiga rotblötor), rosor vid husväggar har det ofta för torrt. Har rosor det för torrt stiger sockerhalten i växterna och de blir extra smakliga för löss och då brukar ofta inte de naturliga fienderna hinna med då förökar sig lössen för snabbt.
KURT
Om bladlössen på rosorna (eller andra växter) skyddas av myror, så får också lössens predatorer svårare att äta upp lössen. Men då kan man se till att myrorna försvinner först.
GroPia
rolleyes.gif Tack så jätte mycket för bra tips! Vi får se vad jag behöver göra nästa år! Rosorna skall nog få sin rotblöta lite tidigare, har nog slarvat lite...(men det är ju endel bollar man har i luften på vårsidan!!!) Det där med myrorna var festligt! För i vårt nybyggda hus har vi myror på promenad. Först trodde jag att de hjälpte mej med bladlössen, men sen kom jag på att så är det ju inte...myrorna var ju deras boskap,(det hade jag ju läst för länge sedan) de kom ju för att sköta om dem o mjölka! Attans oxå! duh.gif Gjorde inget åt myrorna i år men nästa år måste jag nog ta upp kampen!!! devil.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon