kristinabranteryd
Hej

Min gula humle, gulbladiga fläder och japanska gyllen lönn får alla brunt på bladen. Är de extra känsliga för brännande sol tro? Men både flädern och humlen ska vara tåliga för full sol. Gyllenlönnen och flädern får bara lite grann på toppen, men humlen får rejält med bruna blad.

Har du någon erfarenhet av detta?

Hälsningar Kristina, zon 2-3
Huggorm
Det är inte torkan som gör det då? Det är skrämmande torrt i markerna nu
Christer i Falköping
Ja, framförallt lönnen skall stå skuggigt. Dess blad bränns jättelätt av solen. Något de ofta glömmer att berätta på handelsträdgårdarna tyvärr. Humlen tror jag däremot mest beror på torkan, den brukar klara allt annars.
Christer.
kristinabranteryd
Hmm, men flädern ska klara full sol....Humlen vattnar jag lika ofta som allt annat, men det kanske blir för sällan ändå.

Rackarns gyllenlönn. Den har jag placerat med varsam hand så den får ca 3 h sol per dag. Den har tom fått ett eget vindskydd för att trivas rolleyes.gifsmile.gif . Men ju större den blir desto mer sol kommer den ju få. Det får väl bli solskyddskräm faktor 50......

Men är gula blad känsligare för sol än gröna rent allmänt?

Tack för svaren!

/Kristina

Christer i Falköping
Nä, det tror jag inte.
Christer.
Ezereht
Fast gulbladiga växter kan väl vara "känsligare" rent allmänt? Tex. gulbladig schersmin är ju känsligre än sina grönbladiga släktingar. Men då pratar man nog mera vind och kyla. Bara en tanke...

Min humle ser också ledsen ut. Fick tipset att ta bort bladen längst ner (nya skott) så att rötterna kunde satsa energin på de rankor som redan vuxit upp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon