barb
Jag har ett antal år försökt få dill att växa i mitt trädgårdsland men haar ej lyckats. Antar att det saknas någonting i jorden för att den ska trivas. Den kommer upp på försommaren men står stilla ett tag och skrumpnar sedan. I samma land en bit ifrån växer en nysatt rabarber som ser ut att trivas mycket bra, och även luktärtorna ser ut att bli kraftiga och fina. Hur ska den jord vara beskaffad som dillen trivs i, ska den vara kalkrik eller inte? Jag blandade i våras ett par säckar plantjord med en säck kogödsel, men det passade tydligen inte heller.

Tacksam få reda på om någon har haft samma problem och vet hur man hanterar det. Odlar i zon 3 på västkusten.

Åsa, mälardalen zon 2
Dill är en av de kinkigaste växterna man kan odla, de gillar inte vissa jordar + de drabbas av olika sjukdomar. Många som har problem går runt och strösslar ut dillfröer i rabatter, poatatisland etc. och ser vart dillen växer. Själv har jag altid lyckats bäst med höstsådd (man sår sent på hösten precis innan de fryser, fröerna ska inte gro innan vintern kommer) medans vårsådden ofta misslyckas.
Evalina21
Hej Barb!

Jag sätter alltid dill i en el några gamla avdankade balkonglådor av plast som jag har (har kvar sedan jag hade balkong). Får lagom plats med 2 rader i varje låda. Det blir ju inte så mycket men man får väl plantera i fler lådor om man vill. Det kanske inte är så snyggt men jag ställer lådorna någonstans så att dom får ljus. Jag brukar använda Hasselfors P-jord, inte jord från trädgårdslandet för då misslyckas jag med då dillen blir svart efter ett tag. Har haft egen dill hela sommaren och även hunnit få krondill för länge sedan.
I våras ställde jag en balkonglåda i växthuset tidigt med några lager fiberduk över och det blev jättefin dill.

/Evalina
Lillja
Jag brukar så dill inne i början av maj sätter ut dem
i pallkragar i början av juni.
Jorden är typ fem för hundra plus hästbajs, gör
likadant med persiljan, funkar bra tycker jag.
Noak
Att odla dill här är ingen konst, jag sår och den kommer upp.
Men varje år äts den upp av, någon sa att det var stinkflyn(?). Jag har sprutat med såpa och annat värre med, för det är så trist att se den fina dillen bara falla ihop och dö.
Men varje sommar är det likadant, så jag skördar dillen jättetidigt, det hinner aldrig bli dillkronor.
Jag har mycket lera i jorden här och gödsel blir kopåpåse eller gräsklipp om det finns över efter växthuset.
Suz
Det var ett bra tips att strö ut dillfröer lite varstans!
Dock äter sniglarna upp min dill innan den kan skördas.
Men jag ska prova i höst på lite olika ställen. Har jag tur missar de nåt ställe där det hinner växa till sig smile.gif
jozack
Du skall grundgödsla med NPK 60g/m2 sedan när dillen har blivit 10 cm skall du övergödsla med kalksalpeter 20g/m2 .Dillen är kväve krävande och behöver en extra giva , ärtor tillexempel växer på mycket kväve fattiga jordar då dom producerar sitt eget kväve. Du hinner så en omgång till om du inte skall ha krondill förståss.
noora
Jag hade stor framgång med dillen i år. Jag sådde i en upphöjd bänk i söderläge. Förra året tömde jag komposten där och odlade pumpor, nu fyllde jag på med mer kompostjord och nån säck plantjord modell "5 för 100 kr", plus några nävar trädgårdsgödsel. På med dillfrön i massor. Det har vuxit så det knakar biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon