Full version: Havtornsbär
L8 B.
Hej!
Är det någon som gjort likör eller snaps?
Undrar om det går att göra som med slånbär... Undrar om de bör frysas först?
De har en otroligt himmelsk smak, lite inslag av passionsfrukt tycker jag wink.gif

Några ideér?

Glada hälsningar
Hannele
INSAMLINGSKALENDER FÖR VILDA VÄXTER:

http://www.alternativ.nu/handbok/livsmedel...s_kalender.html
Hannele
Havtorn är världens mest C-vitaminrika bär, ska man 'förstöra' dem i sprit...? wink.gif
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Mycket som blir förstört av spriiit - i fruktväg!!
A-L i Askim
Förstört och förstört... c-vitamin kan man ju få på annat håll också!

Havtornssnaps tycker jag låter som en riktig höjdare, lova att berätta om resultatet ifall du testar!

Annars lär de vara goda att göra gelé på, men jag är ingen sylta-och-safta-människa så jag kan inte varken dementera eller bekräfta detta.
L8 B.
Har stoppat ett gäng bär i en liten flaska renat, men oj, vad det bubblar... Jäser? men går det så går det smile.gif
Har ätit massor - de är verkligen delikata wub.gif Kanske jag ska göra lite saft &xå.

Är det någon som har provat att göra "vattlingon", kanske det också går? Bara att ploppa ner bären i rent vatten och förvara?

Kan tänka mig att de skulle blir urgoda i en "salsa/chutney", kanske med gröna tomater och lök?

Näe, jag har inte snöat in i spriten - hoppas att jag klara mig unsure.gif

Marmelad kanske också går...
Cilla
Intressant att höra hur din spritsmaksättning med havtorn går!

Jag tycker att havtornsjuice är den godaste fruktdryck som finns. Hur man gör den vet jag inte, men det är säkert inte svårt.

Någon här som odlar havtorn i zon 3-4 och som får buskarna att trivas och honorna att ge bär?
lilla mamma
Det kan du ge dig på.
bredvid växthuset intill söderväggen har jag nu en buske som dignar av bär.
Andra året jag har henne och gUUUUUUD vad gott det är.
I finland växer de vilt intill havet hos min farmor i zon 5-6.
Där är de fridlysta, bara vissa människor får plocka bären.
Det blir lite som vår älgjakt.
Anders zon III
CITAT (L8 B. @ 28-08-2003, 18:20)
Hej!
Är det någon som gjort likör eller snaps?
Undrar om det går att göra som med slånbär... Undrar om de bör frysas först?
De har en otroligt himmelsk smak, lite inslag av passionsfrukt tycker jag wink.gif

Några ideér?

Glada hälsningar

Plockade en del i kväll och hällde på 60%-ig vodka som jag fått av min mor som varit ute och rest.
Sedan kan det dra i en vecka eller två, därefter bara att spä ut - och sockra om man vill ha likör. Tycker att smaken av passionsfrukt och aprikos passar med socker, bättre det än ha den som snaps.

Sorten ´Julia´växer bra hos mig sedan några år. Lättare att plocka än de vilda där bären sitter hårt fast. Och den är så rikbärande att man kan göra både alkoholdrycker och annat. Mycket mer än c-vitamin är det förresten, många vitaminer.
ansj
Slånbärslikör!!!

En höjdare att njuta av då det är mörkt och kallt ute.

Så här gör jag:

Plocka slånbär och frys dem ett tag, de ska vara frostnupna.

Krossa c:a hälften av bären i mortel och peta ner "gröten" i en flaska med resten av bären.

Slå på sprit och låt stå några månader. Skaka flaskan ibland.

Sila av bären.

Söta efter behag med vit sirap.

Låt likören mogna några månader till.

Likören blir fantastisk i färgen och smakar bittermandel och slånbär i en bitterljuv blandning.

Anna i Lund
L8 B.
Slånbärslikör brukar jag också göra smile.gif Men så här:

Frosttagna slånbär (eller frysta hemma i frysen smile.gif Stoppa slånbären i rena flaskor/burkar och slå på sprit. Låt sta minst två veckor. Bra att vända lite på flaskan/burken. Det är bra om den står rumsvarmt (gärna mörkt). Silar av bären och kokar sockerlag med resten av ingredienserna, låter svalna, blandar ihop med blivande likör och silar bort kryddor, slår upp på flaskor och låter dem stå ca ett år wub.gif

1,25 liter renat
2,5 liter bär
0,5 kg bitsocker
2,5 dl vatten
0,25 vaniljstång
1 bit kanel
0,5 tsk anis
4-8 st nejlikor

/har även provat med vaniljsocker, tycker att det går lika bra och blir inte en massa svarta prickar

Eftersom slånbär är en "stenfrukt" och släkt med t ex körsbär skall nötallergiker inte dricka sådan "jos". Kärnorna innehåller (om jag har förstått det hela rätt) blåsyra (som i bittermandel) och det rekomenderas att man inte ska krossa dem eftersom det är svårt att dosera och inte är bara bra (utan giftigt). Jag tror att det också är av den anledningen bären inte ska ligga för länge i spriten (urlakning av det giftiga ökar) - men är som sagt inte helt säker unsure.gif Men diskussione om vad som är giftigt eller inte kna ju också gälla sprit blink.gif eller murklor eller..... wink.gif
L8 B.
Har försökt mig på likör av havtornen - men undrar - det blev extra jästa - kanske har jag snarare gjort en form av sötsur vinäger? Får se vad det blev. unsure.gif
Terese på Ingarö
Min kompis mamma gör en slånbärslikör på slånbär och GIN!
Kallas "Slowberry gin" i det huset. Söt, alltså. Enbär och bittermandel blir bra mot det söta. GOD.
L8 B.
Det verkar spännande - måste prova nästa år. Mina slånbär trillade ur bilen ner på mammasgata som är en grusväg som precis hade blivit saltad. Trots ordentlig sköljning blev det inte bra och det hela blev salt - bara att hiva :-( Inte min grej detta år. Men det blir välan ett nytt spännande trädgårds och skogsår tongue.gif
Ingrid på Västkusten
Sloeberry ? Slån är ju sloe på engelska eller missade jag en vits nu :-D

Efter detta skall jag inte kasta mina fyra liter i frysen :-)

Hälsar Ingrid
Terese på Ingarö
Jasså jaha! Nej, jag har bara fått det muntligen så Sloeberry är det ju förstås.
Jo! Frysen först (om de inte är frostnypna redan)

hälsar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon