Hej,
I april inhandlade jag vad jag trodde var 3 st Rosenflockel som skulle stå i mitten av min nyanlagda rabatt. Eftersom det var så tidigt på säsongen så syntes knappt någonting i krukorna men de var väl märkta. I varje kruka stod det ett sådant där plastkort med en bild på Rosenflockel, namnet (sorten Purple Bush) och skötselanvisningar.
Nu är jag så besviken för denna växt (bif bild) är inte det jag väntade mig. Den har vitbrokiga blad och nu kommer det vad som verkar vara gulaktiga blommor på dem. Inte alls "i klase" som Rosenflockelns utan enskilda blommor. Är det någon som kan identifiera dem för mig?
Är även mer besviken eftersom jag även samtidigt köpte 5 stora ex av Doftschersmin (skulle ha som insynsskydd). Eftersom jag läst att man bör köpa en namngiven sort, typ E-plantan Finn för att vara säker på doft, var jag inställd på det. Men plantskolan hade 5 stora fina ex av arten Philadelphus coronarius och personalen som hjälpte mig bedyrade att även den skulle lukta. Det fick mig att köpa dessa istället för Finn. Jaha, nu kommer det enstaka blommor och inte luktar dem någon inte! (Fast buskarna i sig har tagit sig fint.)
När jag ringde dem idag fick jag informationen att jag kunde få byta ut växterna om jag grävde upp dem och tog med dem tillbaka. Är tveksam om hur jag hanterar buskarna. Det är ju inte riktigt så att man känner för att ställa sig och gräva upp allting igen efter nogsam omvårdnad i drygt 3 mån. Och dessutom frakta tillbaka allt till plantskolan bara för att egentligen få det man från början trodde man köpt.
I övrigt har jag bara goda erfarenheter av Mölnlycke Garden Center, kanske därför jag känner mig extra lurad... Hur som helst. Nu är jag lite avreagerad. Tacksam för hjälp med identifering!