Full version: Plantera nu?
evvy
Goder afton!
Vilken underbar dag i trädgården! Solen sken, ca 30 grader varmt, härligt att gå runt och vattna under kvällen!
Är sugen på att köpa lite nya rosor, kan jag plantera nu?
Suss gott sa Evvy
Dilara
Ja. Det är klart att du kan plantera nu
evvy
Tack för snabbt svar! Evvy
Dilara
Det var så lite så. Det skulle vara kul om du berättade vad för rosor du hade tänkt att plantera? smile.gif
Kajsa
Rosorna är krukade i handelsträdgårdarna så det är bara ut och leta, problemet är väl att man inte vet vad dom har. Är man osäker skriver man upp namnen, går hem och läser på nätet, rosböcker och sedan bestämmer man sig och går tillbaka. Rosfirmorna på nätet säljer vår och höst, då barrota, där är fel tid att handla i juli.
Virriz
CITAT (Kajsa @ 07-07-2008, 13:51) *
Rosfirmorna på nätet säljer vår och höst, då barrota, där är fel tid att handla i juli.

Hm, jag gjorde ju det och rosorna kom för en vecka sen och är planterade nu. Kommer det "gå åt skogen..."? Och i sådana fall, VARFÖR skickade de ut rosorna nu...?
Dilara
CITAT (Virriz @ 07-07-2008, 19:04) *
Hm, jag gjorde ju det och rosorna kom för en vecka sen och är planterade nu. Kommer det "gå åt skogen..."? Och i sådana fall, VARFÖR skickade de ut rosorna nu...?

Jag planterade rosor förra året på denna tid, Leverkusen, Flora Danica och Hansaland. Alla tog sig bra.
Thé
Kom bara ihåg att vattna ordentligt. Kom rosorna som barrotade pinnar utan blad har de legat i kylen, och det kan ju vara tufft att hamna i stekande solsken tvärt av. Vattna ordentligt, som sagt. Fast inte jättemycket varje dag. Hellre jättemycket med några dagars mellanrum.
Virriz
CITAT (holyanna @ 07-07-2008, 22:45) *
Kom bara ihåg att vattna ordentligt. Kom rosorna som barrotade pinnar utan blad har de legat i kylen, och det kan ju vara tufft att hamna i stekande solsken tvärt av. Vattna ordentligt, som sagt. Fast inte jättemycket varje dag. Hellre jättemycket med några dagars mellanrum.

Japp, de kom som "pinnar" biggrin.gif

Men vad "bra" då att det varit 12 grader och regn nu två dagar efter jag planterade dem... giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon