JohannaR
Jag har en ca 30 kvm stor tomtyta på entresidan av huset som ser riktigt hemsk ut med massor med ogräs, mossa och vilda ängsblommor. Jag har anlaggt en fin rabatt intill denna ogräsplätt men rabatten "försvinner" bland allt ogräs. Så nu är det dax att städa upp denna del och anlägga en fin och prydlig gräsmatta där istället. Nu undrar jag bara: Hur gör jag? Ska man använda grepen och vända jorden och sedan plocka bort all växtlighet eller använda något bekämpningsmedel mot ogräs och mossa? Är det värt att hyra en jordfräs? Området är ju inte så stort men jag vet hur tungt det är att bearbeta jord manuellt inför gräsmatteanläggning. Tips önskas eftersom det är så mycket växtlighet där så jag inte ens vet vart och hur jag ska börja.
Ingrid Zon3
Det beror ju lite på vad det är för nåt som växer där, men jag skulle nog börja med en trimmer (eller lie, om jag bara vågade) och se hur acceptabelt det ser ut sen. Men har du tistlar och sånt så är det nog bättre att ta fram grepen eller i alla fall tisteljärn.

Jag skulle inte ge mig på bekämpningsmedel, men det är mitt val.
KURT
Använder du bekämpningsmedel så finns det ju risk att du skadar blommorna i rabatten. Är det rotogräs så bör dessa rötter tas bort. Det kommer att vara lättare att så gräs i Augusti, när luftfuktigheten är högre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon