h_p_wiehen

Jordgubbar utan bär...

Vart tar mina bäranlag vägen? Jag kan inte se några spår av skadedjur. Har någon en idé?
Vänliga hälsningar
Hans Peter
KURT
Blir det inte ens några kart? Det finns nog tyvärr många djur som kan äta kart på ett tidigt stadium, men om ALLA är uppätna så tyder ju det snarare på att det skulle vara något större djur?
pumpa1
Fåglar?? Om du har lika otur som jag, så äter fåglarna upp mogna bär, samt att de hackar av bäranlagen och forstör de flesta möjligheter till at det skall komma bär. Jag har fått sätta höga stolpar rundt jordgubbslådorna, och lagt bärnät över det hela. Hopas nu på de remonterande sorternaas andra omgång.....
curman
Ett knep som kan funka: ta små stenar, måla dem knallröda med nagellack. Lägg ut dem under/bredvid jordgubbsplantorna innan bären kommer. Då smakar fåglarna på stenarna och när sen bären kommer så låter de bären vara. Hos oss funkar det iallafall!

Edit: stavfel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon