Jag har två änglatrumpeter (mina första...) varav den största skjutit väldigt många skott.
Båda har vuxit väldigt klent under våren, den lilla är väl nästan en halvmeter hög medan dem stora är 60-70 cm hög. Bladen är ordentligt stora på den större ängeln. Jag hade sett fram emot att de i alla fall skulle ha passerat 1m höjd vid den här tidpunkten...
Båda står i 35-40 liters urnor och är planterade i 50% Halvbrunnen koskit + 50% koskit på påse sedan den 1/6. Står på altanen under tak i syd+västligt läge.
Fråga 1: Jag vill inte ha några förgreningar så här långt ner på stammen utan jag vill ha en högre stam med en stor "krona" av blommor och blad.
Vågar jag ta bort, efs det är så många, nästan alla skott nere på stammen eller är det risk att skärskadorna blir för många på för litet avstånd? Stammen har börjat blivit vedartad den nedersta decimetern.
Fråga 2: Jorden/skiten har sjunkit ihop rätt så mycket. Kan jag bara fylla på jord även om den hamnar upp med stammen på änglarna eller måste jag lyfta upp klumpen och lägga jorden underst?
Jo, en fråga till... Är bladen känsliga för regn? Tänkte om det är ok att duscha dom när jag går runt med slangen?
Tacksam för svar!
Mvh/ Sussie.