Full version: Exotiska växter
moriana
Behöver hjälp, mycket hjälp.
Har fått ett lagerträd, ett fikonträd och ett olivträd på stam.

Lagerträdet är bara ca 20 cm högt det står i en fyrkantkruka9*9 hur stor kruka behöver jag ha när jag nu ska plantera om det och tycker det om vanlig krukväxtjord eller behövs det specialjord?

Fikonet står i en 17 lerkruka i vanlig jord det är ca 20cm högt, kan det stå kvar iden krukan eller behöver det en större?

Olivträdet står i en plastkruka med vad det verkar rena lerjorden det är ca 8ocm högt uppstammat hur stor kruka behöver det och måste det vara bara lerjord?

Hoppas ni inte har ledsnat på mitt bryderi har ytterligare frågor.

Hur sköter jag dessa trän på vintern?
Ska de stå inne i rummet eller ska de stå mörkt och svalt?
Ska de vattnas om de ska stå mörkt o svalt?

Egentligen har jag tusen frågor men kan jag få hjälp med dessa är jag evigt tacksam.
Alexander-VG-zon3
Lager -- trivs inte inne . utan ska vara ute när det på våren är runt +1c +5c och tas in vid sen frost eller kalla nätter då i ett svalt utrymme ,, skydda den mot vår solen . sedan ute hela sommaren och hösten då ska den vattnas men låts torka upp innan man vattnar igen . ge näring på våren . och plantera om den i feb-mars i ny jord ,, köp plantjord som du blandar upp med grus,leca . sedan ska du ha den ute tills dom första frostnätterna kommit och då tar du in den och övervintrar den svalt neråt 0c +10c och ljust .

fikon - trivs inte heller inne så bra och ska som lagern vara ute under samma tid och övervintras svalt inne 0c +10c fast mörkt . nya blad och skott ål inte frost men frövedade ( bruna) delar tål frost ner till -5c -10c beroende sort . så därför ska den tappat blad ute och få blad ute . så när du tar ut den sätter du dom nakna pinnarna i södersolen och skyddar ifall frost kommer på våren . planteras om i feb-marts i planteringsjord som du blandar upp med grus,leca,kalkgranulat(elelr algomin ) och lite lergranulat .

oliv -- vill inte heller vara inne hela året . utan ska vara ute som dom andra vid samma tidpunkt,, skyddas vid vårsolen . tas in efter ett par frost nätter och övervintrar svalt och 0c +10c ( går det över +10c behövs ljuse och då kommer den även blomma tidigare ) . planteras om i feb-mars i rätt så lätt jord .

så nu kan du ju sätta ut dom och sedan ta in dom och övervintra svalt och plantera om dom i nya krukor i feb-mars . på vintern vattnar du efter temp dvs är det 10grader ska du vattna 10gånger under vintern ,, och så får man hålla bladen lite fuktiga men inte för fuktigt . speciellt oliv och lager kan bli torra i bladen om vintern om dom övervintrar torrt .
Åsa, mälardalen zon 2
Min lager som jag haft i ca15år övervintrar i bostadsvärme och den trivs och växer så det knakar + har aldrig haft ohyra under denna tid, övervintrar den inomhus i köket under vintern. Fönstren är dock mycket ljusa och den står i ett hörn med ljus från 2 håll. På sommaren är den utomhus. Så har man riktigt ljusa fönster har man stor chans att få lagern att trivas under vintern även inomhus. Jag använder vanlig krukväxtjord med små lecakulor i till lagern.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 06-07-2008, 14:59) *
Min lager som jag haft i ca15år övervintrar i bostadsvärme och den trivs och växer så det knakar + har aldrig haft ohyra under denna tid, övervintrar den inomhus i köket under vintern. Fönstren är dock mycket ljusa och den står i ett hörn med ljus från 2 håll. På sommaren är den utomhus. Så har man riktigt ljusa fönster har man stor chans att få lagern att trivas under vintern även inomhus. Jag använder vanlig krukväxtjord med små lecakulor i till lagern.

och jag skrev lager trivs inte inne dvs då menar jag åretrunt ,, läser du skrev jag tas in och övervintras i ett svalt utrymme . plus ''bostadsvärme'' är inte samma i varje hushåll . jag när jag bodde hemma hade jag mellan +20 +25c i rummet på vintern,, medan jag hos mormor hade där +15c till +20c under vintern och då var det i fönstret neråt +10c +18c där . av dom alternativen så hade en lager klarat av det senaste i ett mycket ljust fönster . med ev inverkan att den blommar dåligt eller inte alls . sedan skrev jag vad som bäst för den . jag har också övervintrat lager inne i bodstadsvärme,, faktiskt i det rum som var så himla varmt så det är liksom ingen nyhet för mig att den överlever det .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon