doradora
06-07-2008, 14:38
har i år varit ambitiös och tagit hand om gräsklipp från ängen mittemot och lagt på mitt grönsaksland. Den hade ju hunnit torka och det var som att lägga på hö. Undrar om detta blir bra. Erfarenheter?
Om du vill ha näringen från klipp ska det vara alldeles färskt och "blött", då är det väldigt kväverikt. Men allt organiskt material funkar ju som täckning - för att slippa rensa ogräs så förtvivlat, och för att slippa vattna lika mycket, och till slut för att få bättre jord, det bryts ju ner och blir jordförbättring (fast när det gäller hö får man kanske se upp lite med risken för ogräsfrö-transporten in i grönsakslandet). En del grönsaker vill ju inte heller ha så mkt kväve, då utvecklar de mer bladmassa än grönsaker så att säga. Själv lägger jag färskt gräsklipp från gräsmattan som näring och täckning, och en massa annat som tång, löv etc. Långt gräs lägger jag runt jordgubbarna. Och som sagt: allt organiskt förbättrar ju jorden du odlar.
doradora
08-07-2008, 12:40
Läste igår i tidskriften "vår trädgård" att 25% av kvävet från gräsklippet går upp i atmosfären. Detta kollat efter försök. det var en mycket intressant artikel om hur man bäst gödslar sina land. Lite då ock då såsom naturen själv gör. Inte en stor giva två gånger om året.