kristinabranteryd
Hej
Skördade min första körsbärstomat idag - MUMS!!! Som godis.
Tomatplantorna växer som bara den. Törs jag gallra bort grenar som vuxit sig stora och är i vägen eller skadas plantorna då? Kanske är de tåligare än jag tror.
/Kristina zon 2-3
skogstroll
å jag längtar efter första tomaten smile.gif
Eva i Västerås
Man brukar rekommendera att man toppar plantan efter 4-6 klasar. Körsbärstomater kan ju ha små eller jättestora klasar, så du får väl känna vad som känns bra. Den kanske tål fler klasar om dom är små.
Sedan kan man ju tjyva även busktomater, dvs ta bort skotten som kommer i bladvecken. Eller gallra grenar, men försiktigt.
Klipp med sans så går det bra.
kristinabranteryd
Hej Eva
Klipp med sans.....Det är bla en gren som är riktigt stor...Varför ska man egentligen tjuva dem? Blir de försvagade av att ha grenar ur grenvecket? Jag har tom läst att man ska ta bort blad så att tomatklasarna får direkt sol. Gör du det?
Om 10 år kan jag också ge råd... tongue.gif

Hälsningar Kristina
Eva i Västerås
Är grenen i vägen, eller känns som om den ska gå av så ta bort den, endera inne vid stammen, eller ovanför någon förgrening.

Jo, tomaterna ska ju ha ljus för att bli goda, så man håller tillbaka lövverket.
En del säger att man ska ta bort alla blad nedanför understa tomatklasen, men dom bladen skymmer ju inte ljuset, och dom brukar börja vissna när tomaterna börjar mogna.
Jag brukar ta bort blad som skuggar klasarna, eller klipper av halva bladet om det känns som om det blir för lite kvar.
Tomatplantor tål rätt mycket, faktiskt.

Du, förresten, om du klipper av en hel gren, så kan du plantera grenen i en kruka och få en planta till! Ta bara bort blommor och ev kart, förstås.
kristinabranteryd
Åhhh

Tack Eva. Det låter ju kul att få en planta till!

Nu blev jag på gott humör. smiley_small_hug.gif

/Kristina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon