Thé
I går åkte jag och min mor på rosrunda till Fredriksdal och Bosjökloster. Det var vansinnigt varmt och den starka solen gjorde tyvärr att många av mina bilder blev utfrätta, samt att jag inte kunde bedöma bildens kvalitet på plats. Så bilderna blev inget vidare.

Vi började i den omgjorda delen av rosariet där rosorna var ganska småväxta än så länge. Det gjorde det svårt att bedöma växtsätt. Där föll jag för Mrs John Laing som var både vacker och doftade gott.

Det var roligare att titta i den delen av rosariet som var mer uppväxt. Där fanns både äldre och nyare rosor, och det var trevligt att de var samplanterade med andra växter i viss mån, vilket gav goda idéer. Therese Bugnet bildade en imponerande och välväxt buske:
[attachment=20770:Therese_Bugnet.jpg]

Riktigt bedårande var lilla Bassino, som knappt såg ut som en ros, utan mer som en härlig färgklick i stil med en solvända eller en näva:
[attachment=20771:Bassino.jpg]

Även den ljusrosa Marie-Jeanne var väldigt fin bland de lägre sorterna, men jag fick ingen bra bild på den. Och klättraren Thor var så maffig att vi nästan svimmade med sin röda, fyllda blommor, liksom Isabella Rosellini, med sällsynt vacker, röd färg. Tyvärr inga bilder på dem heller.

Jag gjorde en lång lista över fina rosor som doftade gott, med 36 rosor på. Jag får väl sålla utifrån den.

På Bosjökloster fanns ett fint exemplar av Compassion, som jag länge velat se:
[attachment=20838:Compassion.jpg]

Bosjökloster hade satsa på att plantera större grupper av en sort, och de hade många Austinrosor, dock såg jag inte Heritage. Jag blev mycket förtjust i Sweet Juliet, Charlotte och A Shropshire Lad. Däremot var namnskyltarna svåra att upptäcka och saknades i flera fall, vilket kändes tråkigt. Kakorna i kafét var dock jättegoda smile.gif

På Flora Linnea sprang jag på en liten vacker ros som jag tyckte var alldeles bedårande, och som jag aldrig hade hört talas om. Amaretto hette den, och när jag frågade visade det sig att det var en relativt ny liten klättrare från Kordes. Eftersom blommorna både var vackra och den doftade gott kunde jag inte motstå den, jag köpte den för 75 kronor eftersom den bara hade liv i två grenar, inte tre som det bör vara. Nu står den i min största kruka eftersom jag inte riktigt klurat ut placeringen ännu (på bilden ännu inte planterad):

[attachment=20768:Amaretto.jpg]
[attachment=20769:Amaretto2.jpg]
[attachment=20840:Amaretto3.jpg]
Christina i Taxinge~
Låter som en riktigt trevlig utflykt! biggrin.gif

Klättraren 'Thor' är en sån ros som jag funderat på att skaffa......synd att du inte fick nån bild på den!

Kajsa
Ja vad härligt gå runt på Bosjö Kloster, visst har trädgården varit med i en trädgårds tidning ? Visst fanns det många Austin rosor, har ett minne av att ägaren var så glad i rosen Heritage ????
Thé
Jag har lagt till lite i mitt första inlägg eftersom det var problem med servern igår. Jag tror att jag får göra en ny tråd om ID-hjälp av två rosor jag såg på Bosjökloster, som inte hade några namnskyltar. Får se om jag hinner lägga upp den i morgon.
AnnammA
Vi var på Bosjökloster midsommarhelgen, och såg dessa maffiga buskar av "Rosa Mundi".

BosjRm.JPG

BosjRm2.JPG

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon