Full version: Hitta kaktusar?
Temeraire
Vart får man tag i kaktusfrön egentligen? webbutikerna har ju typ bara ''mixer'' av olika vanliga arter.. skulle vilja ha t.ex. Sjöborrekaktus eller Bockhornskaktus.

Sedan vore det trevligt att komma i kontakt med någon som odlar mkt kaktus/suckulent.
Platinum
Jag själv har mest kaktusar och suckulenter, jag har dock inte gett mig på att dra upp några från frö.

Var en som hade annons ute här nyligen med lite ovanligare kaktusar, var meningen jag skulle åka dit och titta på odlingen men det har inte blivit av nu då växthusbygget kommit igång.

Starfight
Kaktusfrön kan handla hos SuccSeed han har massor av frön till kaktusar och succulenter. Han har även en del plantor för tillfället.

Sen så har du även Wermlands Desert Plants han har mest plantor men även en del fröer.

Temeraire
Efter att läst på lite, så verkar frösådd lite långsamt och svårt.. så.. sticklingar och skott är antagligen enklare? någon som säljer? smile.gif
Platinum
CITAT (Temeraire @ 07-07-2008, 18:13) *
Efter att läst på lite, så verkar frösådd lite långsamt och svårt.. så.. sticklingar och skott är antagligen enklare? någon som säljer? smile.gif

Jag har skott av Aloe vera, Stapelia grandiflora och Euphorbia milii om nån av de kan vara av intresse.
Temeraire
Kikade på länkarna jag fick, WOW, tack så hemskt mycket för dem, guld värda! biggrin.gif
Sofiia
Det är inte alls svårt att driva upp kaktusar från frö! Jag sådde en såndär kaktusfrö-mix påse i februari-mars nångång och ett 30 tal små kaktusar grodde. Visst dom växer ju otroligt långsamt, dom är högst 2cm höga nu. Men det finns säkert svårare arter än de som finns i en mix-påse.
evaskp
CITAT (Temeraire @ 07-07-2008, 17:13) *

Du kan hitta mycket kaktusar hos BuyCacti, det ligger i skåne. Det finns inte någon hemsida pga. bristande intresse. Numera så är detr mest en stor hobby. Du är välkommen med mail så får du en plantlista för året.
Mailadress: krister(DOT)cacti(AT)gmail(DOT)com
Byt ut (DOT) mot . och (AT) mot @ , jag är trött på spam, därför skriver jag så.

Krister

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon