AstaC
Vi har en sidan av vårt hus mot en väg. OK - det är inte mycket trafik på vägen, men det promenerar en del folk där. På den sidan har förra ägarna till huset valt att göra en uteplats. Mot vägen finns idag en väldigt risig syrenhäck. Vi har funderat mycket på vad vi skall göra där. Vi vill ha lite insynsskydd eftersom det inte är så himla kul att alla som går förbi kikar rakt in på vår uteplats.

Häromdagen fick vi en idé. Där finns en mur med staketpinnar i järn. Dock finns där inte längre något staket. Vi funderade nu på om man skulle kunna ha en spaljé som man fäster i staketpinnarna (eller kanske till och med något så trist som ett nät) och så planterar vi återblommande klätterrosor längs med hela den kanten.

OK det blir kanske inte supertätt, men dels borde det bli vackert och dels får vi ändå en form av insynsskydd. Låter det som något man kan lyckas med? Och hur tätt skall i så fall man plantera rosorna? Och vilken sort vore bra - en som blommar mycket och så länge som möjligt. Helst skall den växa fort och vara lite tålig mot sjukdomar också.
Det kommer att vara på sydsidan av huset så ljus lär de få.

Kajsa
Vi har byggt en ny uteplats i sommar, det blev trästolpar och armeringsjärn för att få en grön vägg, där valde jag rosen John Davis för den blir lagom stor, fryser aldrig ner och sedan flera klematis, jag vill inte ha rosor som hänger ner över uteplatsen, blir klätterrosorna mycket höga då kanske dom blir glesa nertill. Vet inte din zon, men här några förslag, friska Kanadarosor
Avstånd, om en ros blir 1.5 m bred, plantera med 75 cm mellanrum, hälften av bredden.

John Davis ca 2 x 1.5 m, zon 6, doftar gott, blommar hela säsongen

Louise Bugnet, en buskros som blir 2 x 1.5 m med vackra blommor, blommar hela säsongen, frisk och får nypon, zon 6. Varför inte blanda med en blå Italiensk klematis.

Theresé Bugnet, blir lika stor som ovan, doftar, får rödbruna grenar, frisk, zon 6, inga nypon.
Också vacker med en blå eller vit klematis

Annars har du många andra rosor i mina album/ Klätterrosor eller album/Moderna Buskrosor
AstaC
Oj vad mycket rosor du har! Det kommer att ta en stund att titta på alla dem!! Gillade alla de tre du visar på bilderna. Det är ju ett annat problem. Det finns så mycket fint att välja på!! Fast det är ju ett lyxproblem.

Jag är inte någon van odlare ännu (detta är vår första sommar i huset) så jag tänkte inte på det där med zon smile.gif. Nu har jag kompletterat med zon - som skall vara 4.
Så man behöver inte plantera tätare om man vill ha dem istället för en häck?
Kajsa
75 cm mellan blir tätt och bra med rosor som är ca 1.5 m, dom Kanadarosorna jag visar har jag haft ca 5 år och dom verkar inte bli större, du bor lite kallare än mig så Kanadarosor är ett utmärkt och robust val. Titta i mitt album/Kanadarosor där finns även en del Klätterrosor som aldrig fryser ner och album/Rugosarosor. Du bör välja rosor som klarar zon 5 du bör ha lite frysmarginal.

Martin Frobischer är en annan lika stor Kanadaros ca 2 x 1.5 m, zon 5, blommar hela sommaren, höst, doftar, inga nypon, men blommorna kan ruttna om det regnar för mycket, men den kommer igen. Frisk.
AstaC
Vad mycket rosor du har. Har just gått igenom albumet med Kanadarosor och Klätterrosor. Awakening var väldigt vacker tycker jag!
Ezereht
Hur mycket taggar har martin frobisher ?

letade själv..taggig vid basen men på uppväxta grenar få taggar.
Thé
Kajsa, har du någon bild på din konstruktion med armeringsnät? Jag funderar på att sätta armeringsnät på 10-15 meter mot grannen och sätta klätterrosor hela vägen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon